interview met oz huishoudhulp

Huishoudhulp Vicky weer aan het werk: “Iedereen doet z’n uiterste best om mijn job veilig te laten verlopen. Fantastisch!”

De opvang voor haar twee kindjes, pre-teaching, grote verbouwingswerken,… De voorbije lockdown was voor huishoudhulp Vicky niet meteen het uitgelezen moment om bij haar thuis een grote schoonmaak te houden. Niet verwonderlijk dat zij – net als haar klanten – uitkeek naar het moment waarop ze weer aan het werk kon als huishoudhulp via OZ. We maken samen met Vicky de balans op, een maand nadat ze opnieuw aan de slag ging. 

Job met flexibele uren

Vicky ging 3 jaar geleden aan de slag als huishoudhulp bij OZ na 13 jaar gewerkt te hebben bij Colruyt. Het werken op zaterdag, de opvang voor haar twee kindjes en de wisselende shiften van haar partner maakten dat ze bewust op zoek ging naar een job met flexibele uren. “Ik werk nu 20 uur per week en merk dat ik me niet meer voortdurend zorgen hoef te maken om de planning voor mijn gezin,” vertelt ze. “Ik heb mijn vaste vrije dagen, wat maakt dat ook de dagen waarop ik wél aan het werk ben een stuk minder stresserend zijn geworden.”

Een onverwachte lockdown

De lockdown kwam voor Vicky eerder onverwacht. “Het ene moment had ik het er nog over met een klant en lachten we van ‘wie weet wanneer zien we elkaar weer terug’. Het andere moment was het pure realiteit. We gingen met de huishoudhulpen van OZ zelfs al een weekje eerder dan de meesten in lockdown, en achteraf gezien ben ik daar erg blij om. Ik was dan ook helemaal voorbereid om de kinderen op te vangen die plots niet meer naar school mochten gaan.”

Hoewel Vicky enorm genoot van de tijd met haar gezin, stond ze te popelen om weer aan de slag te gaan als huishoudhulp. “Ik miste echt het contact met mijn klanten, de babbeltjes, een andere omgeving. En het was meteen duidelijk dat mijn klanten er ook zo over dachten. Ik werd letterlijk met open deuren ontvangen. Vooral bij de oudere klanten merk je dat ze nood hebben aan dat vaste contactmoment. Hoe zou je zelf zijn, als je het tot voor kort met af en toe een raambezoek van je kinderen of kleinkinderen moest stellen. Maar ook mijn jongere, werkende klanten zijn blij dat ze hun werk niet meer hoeven te combineren met de pre-teaching voor hun kinderen én met het huishouden.”

Veilige opstart

“Het is trouwens fantastisch om te zien hoe iedereen zijn uiterste best doet om mijn werk veilig en vlot te laten verlopen – niet alleen mijn werkgever, die me steeds aangepaste coronakits stuurt, maar ook de klanten. Behalve dat ik bij aankomst bij een klant eerst alle contactpunten ontsmet, zoals deurklinken, lichtschakelaars en kranen, is mijn werk niet veranderd sinds de lockdown. Ramen poetsen, stof afnemen, dweilen, het eten klaar zetten,… Zolang je daarbij een veilige afstand kan bewaren en veelvuldig je handen wast kan je echt je gewoon je ding doen. En dat doet enorm veel deugd.”

Het aantal klanten die rekenen op huishoudhulp via dienstencheques blijft voor Vicky overigens stabiel na de lockdown. “Voor die ene klant die ik kwijt ben, heb ik er zelfs twee nieuwe in de plaats,” vertelt ze. “Ik ben echt blij dat ik weer de handen uit de mouwen kan steken, al zitten ze wat vaker in de plastic handschoenen nu (lacht).”

OZ helpt je een handje

 

Een flexibele job in veilige omstandigheden

Interesse in een job als OZ huishoudhulp? Het is een afwisselende, flexibele job en je krijgt een vast contract vanaf dag één. Bovendien voorzien we de juiste hulpmiddelen om je job in veilige omstandigheden uit te voeren. 

Bekijk al onze vacatures hier.