Arbeidsongeschiktheid

Hoe vraag ik een uitkering aan?

Om te bepalen of je aanspraak kan maken op een uitkering en om te kunnen berekenen hoeveel die zou bedragen, heeft OZ twee documenten van jou nodig:

  • Een getuigschrift van arbeidsongeschiktheid dat je ons binnen een wettelijke termijn moet bezorgen. Lees meer.
  • Een inlichtingenblad. Je kunt dit inlichtingenblad invullen via Mijn OZ, ook wanneer je je aangifte nog niet hebt bezorgd. Als je het inlichtingenblad nog niet hebt ingevuld na ontvangst van je erkenning, sturen we een week nadien een exemplaar op per post.

Mijn OZ

 

Hier moet je op letten bij het invullen van het inlichtingenblad:

  • Vul je contactgegevens volledig in zodat we je kunnen bereiken mocht er iets onduidelijk zijn of ontbreken.
  • Vul het rekeningnummer in waarop we je uitkeringen mogen storten.
  • Onderteken het document.
  • Kijk het document grondig na zodat er zeker geen gegevens ontbreken.
  • Bezorg het document aan OZ (niet aan je werkgever):

Mijn OZ

Inlichtingenblad: deel werkgever

OZ vraagt ook een inlichtingenblad op bij je werkgever. Dit gebeurt rechtstreeks. Je hoeft hiervoor zelf dus niets te doen. De gegevens van je werkgever zijn nodig om je uitkering te kunnen berekenen. Van zodra deze beschikbaar zijn, gaan we voor jou aan de slag.

Reken op een viertal weken tussen je aangifte en het ontvangen van je uitkering.

Bekijk zeker onze handige checklist eens. In één oogopslag zie je wat er allemaal moet gebeuren vooraleer jij jouw eventuele uitkering kan ontvangen.