Coronavirus: Aangepaste dienstverlening

Als ziekenfonds nemen we onze verantwoordelijkheid om de verdere verspreiding van het virus te voorkomen. Daarom zijn we genoodzaakt enkele maatregelen door te voeren en onze dienstverlening aan te passen. OZ blijft wel maximaal inzetten op dienstverlening, daarom geven we een overzicht van hoe we je graag verder helpen.

Hoe kan ik OZ bereiken tijdens deze coronaperiode?

In deze bijzondere tijden doen we ons uiterste best om jou telefonisch (03/201 85 55) en via mail (info@oz.be) vlot verder te helpen. We zijn bereikbaar tussen 8u30 en 17u30.

Je kan ook heel wat ziekenfondszaken online regelen via Mijn OZ. Heb je nog geen account op Mijn OZ? Geen probleem, je kan je account vandaag nog activeren.

Elk aangetekend schrijven dient naar de hoofdzetel verstuurd te worden: OZ501, Gistelsesteenweg 294/1, 8200 Sint-Andries Brugge.

Vanaf wanneer kan ik terug terecht bij een OZ kantoor?

Onze kantoren werken enkel op afspraak en enkele kantoren zijn gesloten. Waar je terecht kan op afspraak, vind je in de kantorenzoeker. Gelieve dit zoveel mogelijk te beperken en enkel een afspraak te maken als het echt niet op een andere manier kan.

Je kan zelf heel wat ziekenfondszaken via Mijn OZ regelen.

Heb je attesten of ziektebriefjes? Dan kan je die nog steeds opsturen via post (OZ501, Gistelsesteenweg 294/1, 8200 Sint-Andries Brugge) of deponeren in onze OZ brievenbussen. 

Welke voorzorgsmaatregelen treft OZ om mijn afspraak veilig te laten verlopen?

Je mag erop rekenen dat we alle voorzorgsmaatregelen hebben genomen om je bezoek in de meest veilige omstandigheden te laten verlopen. Zo beschermen we jou én onze medewerkers. Daarom vragen we je om:

  • Stipt op tijd te komen

Het gebruik van de wachtzaal wordt zoveel mogelijk beperkt. Gelieve dus niet in wachtzaal te zitten, maar wacht in de auto of maak een wandeling. Klop ook even aan de deur als je er bent.

  • Zorg voor een goede handhygiëne

Was regelmatig je handen, ook voor je op afspraak komt. Ook in het kantoor zullen we handgel voorzien aan de ingang.

  • Een mondmasker te dragen

Het wordt even wennen, maar je klantenadviseur werkt voortaan achter een plexischerm. Na de nieuwe richtlijnen van de veiligheidsraad is het verplicht om in onze winkels en kantoren een mondmasker te dragen.

  • De afstand te respecteren wanneer je het kantoor betreedt

We brengen pijlen aan op de vloer, zodat we kunnen zorgen voor voldoende afstand.

  • Alleen te komen

Indien je een zorgverlener meebrengt, maken we uiteraard graag plaats. 

  • Je eigen balpen mee te nemen

Om de verspreiding van het virus tegen te houden, vragen we om zelf schrijfgerief te voorzien.

  • Je afspraak te annuleren als je je ziek voelt of symptomen vertoont.

Om de kans op besmetting tot een minimum te beperken, is het beter voor iedereen als je bij de minste symptomen thuis blijft. We plannen dan graag een nieuwe afspraak in, wanneer je je beter voelt.

 

Hoe kan ik de OZ Sociale Dienst bereiken?

OZ Sociale dienst blijft bereikbaar voor ondersteunings- en zorgnoden of voor vragen over de werking van de verschillende diensten binnen OZ. Je kan onze bereiken op het telefoonnummer 03 201 84 80 of 050 40 52 09 of via socialedienst@oz.be. Voor bepaalde dossiers kunnen videogesprekken of huisbezoeken op afspraak worden opgezet. Ook in onze kantoren kan je voorlopig enkel op afspraak terecht.

Ik had al een vraag lopen bij de Sociale Dienst. Wat gebeurt daarmee?

Onze basismedewerkers blijven telefonisch en per mail bereikbaar. Huisbezoeken zijn mogelijk voor bepaalde dossiers, na afspraak.  

Kan ik niet-dringend ziekenvervoer aanvragen?

Je kan een aanvraag indienen als je vervoer nodig hebt naar een dokter, het ziekenhuis of het vaccinatiecentrum tegen COVID-19. We bekijken aanvraag per aanvraag wat we voor jou kunnen doen. Omdat we met vrijwilligers werken zijn we afhankelijk van hun beschikbaarheid voor het invullen van de ritten. Voor je aanvraag in verband met een rit naar het vaccinatiecentrum, moet je een medisch attest en je uitnodigingsbrief kunnen voorleggen. De goedkeuring voor een terugbetaling is steeds onder voorbehoud van de Controledienst der Ziekenfondsen


Blijft het strijkatelier geopend? 

De strijkateliers zijn geopend. Om de verspreiding van het virus tegen te gaan, vragen we om de volgende aangepaste maatregelen te respecteren:

  • Ontsmet je handen wanneer je binnen komt. Aan de ingang staat ontsmettingsgel.
  • Houd minimum 1,5 meter afstand van andere personen.
  • Kom alleen – tenzij begeleiding vereist is.
  • Draag een mondmasker.
  • Betaal cashloos. 

Komt mijn poetshulp/huishoudhulp nog aan huis? 

Onze huishoudhulpen zijn aan de slag. 

Je mag erop rekenen dat we daarbij alle voorzorgsmaatregelen in acht nemen om alles in de meest veilige omstandigheden te laten verlopen. Heb je vragen? Neem dan contact op met je consulent.

Een overzicht van onze voorzorgsmaatregelen vind je hier.

Kan ik nog beroep doen op de dienst 'oppas zieke kinderen'? 

 

Voor de laatste stand van zaken omtrent de dienst 'oppas zieke kinderen' kan je een kijkje nemen op de website van i-mens zelf of hun telefonisch contacteren op het nummer 078 15 25 35.


Ik heb iets nodig van shopavita.be. Wat moet ik doen? 

De shopavita.be winkels blijven geopend. Om de verspreiding van het virus tegen te gaan, vragen we om de volgende aangepaste maatregelen te respecteren:

  • Ontsmet je handen wanneer je binnen komt. Aan de ingang staat ontsmettingsgel.
  • Houd minimum 1,5 meter afstand van andere personen.
  • Shop alleen, tenzij begeleiding vereist is.
  • Draag een mondmasker. Dit is verplicht in alle winkels.
  • Betaal cashloos.

Ik wil een hulpmiddel uitlenen via de uitleendienst. Is dit nog mogelijk? 

Shopavita.be Uitleendienst blijft verder werken met respect voor de veiligheidsvoorschriften. Een hulpmiddel uitlenen kan dus nog steeds.

Wat gebeurt er met de huur van mijn uitleenmateriaal, indien dit niet tijdig wordt opgehaald?  

Wanneer je een melding doet om de huur van het uitleenmateriaal stop te zetten, stoppen we het contract op de dag van aanvraag. De ophaaltermijn van je materiaal kan wegens de grote vraag naar dringende leveringen langer duren. Populaire materialen zoals verzorgingsbedden zullen echter sneller worden opgehaald, daar we anders snel door onze voorraad zitten. Maar de ophaling van de kleinere materialen (afkolftoestel, rollators…) kunnen dus iets langer duren dan normaal.


Ik heb een reis geboekt bij OZ Reizen. 

Heb je vragen over een reis die je boekte bij OZ Reizen dan kan je op werkdagen terecht tussen 8u30 en 16u30 op het nummer 05 034 40 64. Je kan ook mailen naar reisbureau.brugge@oz.be.

Ik heb een jeugdvakantie geboekt bij Kriebels & Kuren 

Jeugdvakanties zonder overnachting mogen doorgaan voor kinderen jonger dan 13 jaar. Alle andere jeugdvakanties zijn helaas geannuleerd.

Kriebels & Kuren doet er alles aan om aan de opgelegde voorwaarden en regels te voldoen. 

Alle deelnemers, ongeacht het feit of de bestemming aangeboden kan worden of niet, kunnen beroep doen op een tegoedbon ter waarde van het reeds betaalde bedrag op hun inschrijving. 

De deelnemers die ingeschreven zijn op een van de geannuleerde bestemmingen, worden gecontacteerd door Kriebels & Kuren.

Heb je vragen? Je kan het K&K team tijdens werkdagen telefonisch bereiken via 03 201 84 70.

 

Ik heb een vakantieverblijf aan zee (Belgische kust) geboekt bij OZ. 

De vakantieverblijven aan zee blijven geopend.

Om de veiligheid te garanderen is er een contactloos onthaal en zorgden we voor extra hygiëne maatregelen. Zo werden er nieuwe ondoorlaatbare en afwasbare kussenslopen aangekocht. Alle bedden zijn eveneens voorzien van ondoorlaatbare en afwasbare matrashoezen. De algemene corona maatregelen blijven uiteraard ook van kracht.

Je kan de vakantiedienst telefonisch bereiken via 03 201 84 70.

Ik wil graag op vakantie naar de vakantieverblijven in Malaucène (Frankrijk). 

De vakantieverblijven in Malaucène zijn nog steeds gesloten. Ze zullen terug openen wanneer niet-essentiële reizen naar het buitenland terug toegelaten zijn. Klanten die nu gereserveerd hebben worden gecontacteerd via mail.

Je kan de vakantiedienst telefonisch bereiken via 03 201 84 70.


Ik wil me voor een activiteit bij OZ. 

Alle fysieke info- en doesessies bij OZ Vitaliteit zijn voor onbekende tijd afgelast. De online sessies mogen wel nog doorgaan. 
Ga naar onze info- en doesessies en kies bij locatie voor 'online'.