Coronavirus: Aangepaste dienstverlening

Als ziekenfonds nemen we onze verantwoordelijkheid om de verdere verspreiding van het virus te voorkomen. Daarom zijn we genoodzaakt enkele maatregelen door te voeren en onze dienstverlening aan te passen. OZ blijft wel maximaal inzetten op dienstverlening, daarom geven we een overzicht van hoe we je de volgende weken graag verder helpen.

Ziekenfonds

Hoe kan ik OZ bereiken tijdens deze coronaperiode?

In deze bijzondere tijden doen we ons uiterste best om jou telefonisch (03/201 85 55) en via mail (info@oz.be) vlot verder te helpen. We zijn bereikbaar tussen 8u30 en 17u30.

Je kan ook heel wat ziekenfondszaken online regelen via Mijn OZ. Heb je nog geen account op Mijn OZ? Geen probleem, je kan je account vandaag nog activeren.

Elk aangetekend schrijven dient naar de hoofdzetel verstuurd te worden: OZ501, Gistelsesteenweg 294/1, 8200 Sint-Andries Brugge.

Vanaf wanneer kan ik terug terecht bij een OZ-kantoor?

In de mate van het mogelijk vragen we je zoveel mogelijk zaken online op Mijn OZ, via mail of via telefoon te regelen. 

Heb je attesten of ziektebriefjes? Dan kan je die nog steeds opsturen via post (OZ501, Gistelsesteenweg 294/1, 8200 Sint-Andries Brugge) of deponeren in onze OZ-brievenbussen.

Zijn er toch zaken die je graag met ons bespreekt, dan staan we vanaf 18 mei opnieuw voor jou klaar in onze OZ-kantoren. Om alles vlot te laten verlopen werken we enkel op afspraak. Daarvoor kan je bellen naar ons algemeen infonummer: 03/201 85 55 of mailen naar: info@oz.be. We zijn bereikbaar tussen 8u30 en 17u30.

 

Welke voorzorgsmaatregelen treft OZ om mijn afspraak veilig te laten verlopen?

Je mag erop rekenen dat we alle voorzorgsmaatregelen hebben genomen om je bezoek in de meest veilige omstandigheden te laten verlopen.  Zo beschermen we jou én onze medewerkers. Daarom vragen we je om:

  • Stipt op tijd te komen

Het gebruik van de wachtzaal wordt zoveel mogelijk beperkt. Gelieve dus niet in wachtzaal te zitten, maar wacht in de auto of maak een wandeling. Klop ook even aan de deur als je er bent.

  • Zorg voor een goede handhygiëne

Was regelmatig je handen, ook voor je op afspraak komt. Ook in het kantoor zullen we handgel voorzien aan de ingang.

  • Bij voorkeur een mondmasker te dragen

Het wordt even wennen, maar je klantenadviseur werkt voortaan achter een plexischerm. Op de momenten dat je niet achter het scherm zit, willen we je vragen om een mondmasker te dragen

  • De afstand te respecteren wanneer je het kantoor betreedt

We brengen pijlen aan op de vloer, zodat we kunnen zorgen voor voldoende afstand.

  • Graag alleen te komen

Indien je een zorgverlener meebrengt, maken we uiteraard graag plaats. 

  • Om je eigen balpen mee te nemen

Om de verspreiding van het virus tegen te houden, vragen we om zelf schrijfgerief te voorzien.

  • Je afspraak te annuleren als je je ziek voelt of symptomen vertoont.

Om de kans op besmetting tot een minimum te beperken, is het beter voor iedereen als je bij de minste symptomen thuis blijft. We plannen dan graag een nieuwe afspraak in, wanneer je je beter voelt.

 

OZ Shop

Ik heb iets nodig uit de OZ Shop. Wat moet ik doen? 

De OZ Shops openen weer op maandag 11 mei. Om de verspreiding van het virus tegen te gaan, vragen we om de volgende aangepaste maatregelen te respecteren:

  • Ontsmet je handen wanneer je binnen komt. Aan de ingang staat ontsmettingsgel.
  • Houd minimum 1,5 meter afstand van andere personen.
  • Shop individueel – tenzij begeleiding vereist is.
  • We raden aan om een mondmasker te dragen.
  • Betaal cashloos.

Ik wil een hulpmiddel uitlenen via de uitleendienst. Is dit nog mogelijk? 

De OZ Uitleendienst blijft verder werken met respect voor de veiligheidsvoorschriften. Een hulpmiddel uitlenen kan dus nog steeds.

Wat gebeurt er met de huur van mijn uitleenmateriaal, indien dit niet tijdig wordt opgehaald?  

Wanneer je een melding doet om de huur van het uitleenmateriaal stop te zetten, stoppen we het contract op de dag van aanvraag. De ophaaltermijn van je materiaal kan wegens de grote vraag naar dringende leveringen langer duren. Populaire materialen zoals verzorgingsbedden zullen echter sneller worden opgehaald, daar we anders snel door onze voorraad zitten. Maar de ophaling van de kleinere materialen (afkolftoestel, rollators…) kunnen dus iets langer duren dan normaal.

Comfort

Blijft het strijkatelier geopend? 

De strijkateliers openen weer op maandag 11 mei. Om de verspreiding van het virus tegen te gaan, vragen we om de volgende aangepaste maatregelen te respecteren:

  • Ontsmet je handen wanneer je binnen komt. Aan de ingang staat ontsmettingsgel.
  • Houd minimum 1,5 meter afstand van andere personen.
  • Shop individueel – tenzij begeleiding vereist is.
  • We raden aan om een mondmasker te dragen.
  • Betaal cashloos.

Ik heb nog ongebruikte dienstencheques met vervaldatum in maart en april. Wat moet ik doen?

De Vlaamse Overheid heeft beslist om de geldigheidstermijn van de dienstencheques die in maart en april vervallen, te verlengen met 3 maanden. Dat wil zeggen dat deze dienstencheques een geldigheidstermijn van 15 maanden krijgen in plaats van 12.

Komt mijn poetshulp/huishoudhulp nog aan huis? 

Vanaf dinsdag 2 juni gaan al onze huishoudhulpen opnieuw aan de slag. 

Je mag erop rekenen dat we daarbij alle voorzorgsmaatregelen in acht nemen om alles in de meest veilige omstandigheden te laten verlopen. Heb je vragen? Neem dan contact op met je consulent.

Een overzicht van onze voorzorgsmaatregelen vind je hier.

Kan ik nog beroep doen op de dienst 'oppas zieke kinderen'? 

 

Voor de laatste stand van zaken omtrent de dienst 'oppas zieke kinderen' kan je een kijkje nemen op de website van i-mens zelf of hun telefonisch contacteren op het nummer 078 15 25 35.

 

OZ Sociale Dienst

Hoe kan ik de OZ Sociale Dienst bereiken?

OZ Sociale dienst blijft bereikbaar voor ondersteunings- en zorgnoden. Zolang de coronamaatregelen gelden mogen wij niet op huisbezoek gaan. Daarom zetten wij in op telefonische dienstverlening zodat je maximaal geholpen wordt. Ook met vragen over de werking van de verschillende diensten binnen OZ kan je bij ons terecht op het telefoonnummer: 03 201 84 80 of 050 40 52 09 of via socialedienst@oz.be

Ik had al een vraag lopen bij de Sociale Dienst. Wat gebeurt daarmee?

  • Onze basiswerkers blijven telefonisch en via mail bereikbaar. Ze bellen mensen ook proactief op waar er extra kwetsbaarheid of eenzaamheid wordt verwacht.
  • Alle aanvragen die betrekking hebben op VAPH, jeugdhulp, PAS, ergobegeleiding, woonadvies of het multidisciplinair team blijven we behandelen waar mogelijk. Soms zal er uitstel zijn omdat we momenteel nog geen huisbezoeken kunnen afleggen. Ook indicatiestellers Zorgbudget zwaar zorgbehoevenden kunnen hun wettelijke opdracht momenteel niet verder uitvoeren. Aanvragen worden verwerkt en zodra dit weer mogelijk is, zetten we ze op de planning om verder op te nemen.
  • De opschorting van de huisbezoeken of afspraken zal geen impact hebben op je rechten. Van zodra de huisbezoeken terug kunnen doorgaan, kunnen je rechten en bijdragen met terugwerkende kracht worden toegekend.

Kan ik nog niet-dringend ziekenvervoer aanvragen? 

 

Vanaf 1 juni start Via OZ gefaseerd op. Voorlopig kan je enkel een aanvraag indienen als je vervoer nodig hebt naar een dokter of naar het ziekenhuis. We bekijken aanvraag per aanvraag wat we voor jou kunnen doen. Omdat we met vrijwilligers werken zijn we afhankelijk van hun beschikbaarheid voor het invullen van de ritten.

 

OZ Vitaliteit

Ik ben ingeschreven voor een activiteit bij OZ. 

Alle info- en doesessies bij OZ Vitaliteit worden afgelast tot zeker midden mei. Als je dat wenst kan je je inschrijven voor een sessie op een latere datum of kosteloos annuleren. Ook alle andere activiteiten zoals de opendeurdagen rond mobiliteit worden afgelast en uitgesteld naar een latere datum.

OZ Vakantie

Ik heb een reis geboekt bij OZ. 

Heb je vragen over een reis die je boekte bij OZ Reizen dan kan je op werkdagen terecht tussen 8u30 en 16u30 op het nummer 05 034 40 64. Je kan ook mailen naar reisbureau.brugge@oz.be.

Ik heb een jeugdvakantie geboekt bij Kriebels & Kuren 

Onze regering sprak een advies uit over de jeugdvakanties tijdens de zomervakantie 2020.

De bestemmingen op Belgisch grondgebied en de bestemmingen op maximum 150 km van de Belgische grens, mogen onder bepaalde voorwaarden georganiseerd worden.

Kriebels & Kuren doet er alles aan om aan de opgelegde voorwaarden en regels te voldoen. Van zodra duidelijk is welke bestemmingen voldoen, zal Kriebels & Kuren alle deelnemers informeren via e-mail. Voor bestemmingen die niet voldoen aan de voorwaarden wordt onderzocht of een alternatief kan aangeboden worden.

Alle deelnemers, ongeacht het feit of de bestemming aangeboden kan worden of niet, kunnen beroep doen op een tegoedbon ter waarde van het reeds betaalde bedrag op hun inschrijving. 

Voor de buitenlandse bestemmingen die zich verder dan 150 km van de Belgische grens bevinden, geeft de regering een negatief reisadvies. Kriebels & Kuren annuleert dan ook al die bestemmingen.

De deelnemers die ingeschreven zijn op een van die bestemmingen, zullen eerstdaags gecontacteerd worden door Kriebels & Kuren.

Je kan de vakantiedienst tijdens werkdagen telefonisch bereiken via 03-201 84 70.

Ik heb een vakantieverblijf aan zee (Belgische kust) geboekt bij OZ. 

Als organisatie willen we helpen om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan, en sluiten daarom de vakantieverblijven tot en met 8 juni. Alle klanten met vertrekdatum t/m 8 juni worden door de vakantiedienst gecontacteerd. Klanten die geboekt hebben met aankomst t.e.m 8 juni kunnen kosteloos omboeken en ontvangen hiervoor een tegoedbon met geldigheidsdatum t/m 07/11/2021 en voor een boeking met vertrekdatum in 2020 of 2021. Deze tegoedbon heeft een waarde gelijk aan het reeds betaalde bedrag op de initiële boeking. Een opleg zal gevraagd worden indien de nieuwe boeking het oorspronkelijke bedrag overschrijdt. Na 8 juni zijn de normale annuleringsvoorwaarden van toepassing. Als er nieuwe maatregelen vanuit de overheid komen, zal OZ deze volgen en klanten hiervan op de hoogte brengen.

Je kan de vakantiedienst telefonisch bereiken via 03-201 84 70.

Ik heb een vakantieverblijf in Malaucène (Frankrijk) geboekt bij OZ. 

Als organisatie willen we helpen om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan, en sluiten daarom de vakantieverblijven tot en met 8 juni. Alle klanten met vertrekdatum t/m 6 juni worden door de vakantiedienst gecontacteerd. Klanten die geboekt hebben met aankomst t.e.m. 6 juni kunnen kosteloos omboeken en ontvangen hiervoor een tegoedbon met geldigheidsdatum t/m 07/11/2021 en voor een boeking met vertrekdatum in 2020 of 2021. Deze tegoedbon heeft een waarde gelijk aan het reeds betaalde bedrag op de initiële boeking. Een opleg zal gevraagd worden indien de nieuwe boeking het oorspronkelijke bedrag overschrijdt. Na 8 juni zijn de normale annuleringsvoorwaarden van toepassing. Als er nieuwe maatregelen vanuit de overheid komen, zal OZ deze volgen en klanten hiervan op de hoogte brengen.

Je kan de vakantiedienst telefonisch bereiken via 03-201 84 70.