Verzeker jezelf en je gezin met Hospitalia, Dentalia en OZ

Hospitalia assist (vanaf 01/04/2020)

Ziekenhuisopnames worden steeds korter worden en daarom breiden we Hospitalia Medium en Hospitalia Plus uit met een extra dienstenpakket vanaf 1/4/2020: Hospitalia Assist. Dit pakket biedt extra hulp naar keuze bij hospitalisatie of zware ziekte.

 

Hieronder vind je een antwoord op de meest voorkomende vragen rond Hospitalia Assist. Voor specifieke zaken verwijzen wij graag naar de algemene voorwaarden van Hospitalia Medium of Hospitalia Plus.

 

 

In welke gevallen kan ik beroep doen op Hospitalia Assist?

Je kan beroep doen op Hospitalia Assist in geval van een meerdaagse opname, een dagopname of een zware ziekte die plaatsvindt vanaf 1/4/2020 en terugbetaald wordt door Hospitalia Medium of Hospitalia Plus. Dit noemen we een verzekerde gebeurtenis. Hospitalia Assist kan niet aangevraagd worden bij bevallingen, tenzij bij complicaties of thuisbevallingen. De bijstand van Hospitalia Assist is enkel geldig in België. Ook voor een terugbetaalbare opname in het buitenland kan je er dus beroep op doen bij je terugkeer in België.

 

Is er een plafond aan de terugbetaling via Hospitalia Assist?

Hospitalia Assist komt tot 1.000 euro per opname of zware ziekte tussen voor maximaal 2 opnames en/of zware ziektes per kalenderjaar.

 

Welke diensten kan ik aanvragen via Hospitalia Assist?

Er is keuze uit 3 grote categorieën met verschillende diensten:

  1. Zorg/hulp thuis: voor wie niet mobiel en afhankelijk is, kan rekenen op de volgende diensten: 
    • hulp bij huishoudelijke taken
    • oppas minderderjarige kinderen of huisdieren (enkel honden en katten)
    • pedagogische hulp voor minderderjarige kinderen tot maximum €500 per verzekerde gebeurtenis
    • oppas eerste nacht na dagopname voor alleenstaanden (zonder verpleegkundige verzorging)

    Per verzekerde gebeurtenis heb je recht op maximum 5 tussenkomsten van maximaal 8 uur en minimaal 4 uur.

     

  2. Vervoer/transport: maximum 250 euro per verzekerde gebeurtenis met een maximum van 125 euro per rit voor:
    • niet dringend ziekenvervoer
    • vervoer van minderderjarige kinderen
    • levering van levensnoodzakelijke geneesmiddelen of maaltijden

       

  3. Andere, zoals:
  • telefonische hulp door een vertaler
  • psychologische bijstand bij een psycholoog (1 online gesprek, 3 raadplegingen en 3 telefonische opvolgingen)

Opgelet: Hospitalia Assist betaalt geen diensten terug die door anderen uitgevoerd of georganiseerd worden.

 

Hoe kan ik een dienst aanvragen?

Diensten aanvragen via Hospitalia Assist kan makkelijk telefonisch op het nummer 02 560 47 86.

 

Op welk tijdstip kan/moet ik een dienst aanvragen?

De aanvraag kan eerder wanneer vóór of tijdens de opname plaatsvinden. Belangrijk is dat je ten laatste 30 dagen ná je opname contact opneemt met Hospitalia Assist (zelfs al is dit enkel om je kenbaar te maken, zonder effectieve reservatie van een dienst). Zo niet, dan zal je voor deze specifieke gebeurtenis geen recht meer hebben op assistentie.

 

Opgelet!

Een extra huishoudhulp zal door Hospitalia Assist niet worden terugbetaald aan mensen die voor de verzekerde gebeurtenis reeds een huishoudhulp in dienst hebben. In dat geval wordt er uitgegegaan van het feit dat de hulp geen rechtstreeks gevolg is van de opname.