Heb je nog een andere vraag? Kijk zeker eens op
de website van Doccle voor meer uitleg.
Over Doccle
Wat is Doccle?
Doccle is een veilig en eenvoudig onlineplatform waar je al jouw documenten kunt bewaren, beheren en betalen. Je kunt er jouw OZ administratie bewaren, net als die van andere bedrijven.
Welke documenten kan ik ontvangen via Doccle?
Als je Doccle activeert heb je toegang tot jouw:
- OZ facturen
- Herinneringsbrieven
- …
Facturen kan je via Doccle trouwens erg makkelijk meteen betalen. Handig!
Is Doccle gratis?
Ja, Doccle zal altijd gratis zijn.
Ik heb mijn digitale brievenbus in Mijn OZ al geactiveerd. Waarom zou ik dan ook nog Doccle moeten hebben?
Wanneer je jouw digitale brievenbus in Mijn OZ hebt geactiveerd, dan vind je daar inderdaad een overzicht van al je digitale brieven en facturen van OZ. In Doccle kan je echter niet enkel jouw OZ documenten ontvangen, maar ook die van heel wat andere bedrijven zoals o.a. Telenet en KBC. Bovendien is het in Doccle nog eenvoudiger om al je digitale administratie te beheren. Nog een voordeel van Doccle is dat je er je ontvangen facturen ook meteen kan betalen.
Lees meer over de verschillende voordelen van Mijn OZ, de digitale brievenbus en Doccle.
Documenten beheren
Hoe lang blijven mijn documenten zichtbaar?
Al je documenten worden minstens 7 jaar veilig bijgehouden. Zolang je de documenten zelf niet verwijdert, vind je alles terug in Doccle. Wil je ze langer dan 7 jaar bewaren? Dan kan je de documenten altijd opslaan op je eigen computer.
Bekijk het antwoord op doccle.be
Hoe kan ik betalen via Doccle?
Heb je een factuur ontvangen via Doccle? Dan verschijnen de knoppen ‘Betaal nu’, ‘Al betaald’ en ‘Betaal later’. Kies voor ‘Betaal nu’ en selecteer vervolgens je betaalmethode.
Bekijk het antwoord op Doccle.be
Kan ik ook andere documenten bewaren op Doccle?
Ja, je kan connecteren met andere bedrijven of instellingen. Je kan bovendien ook je eigen documenten uploaden en op Doccle bewaren.
Aan de slag
Moet ik voor OZ een nieuwe Doccle-account aanmaken als ik er al een heb voor andere bedrijven?
Nee, je hoeft geen aparte Doccle-account aan te maken als je er al een hebt. Log gewoon in met je Doccle-gebruikersgegevens en klik op het OZ logo om met OZ te verbinden.
Of nog eenvoudiger: connecteer met Doccle via de Doccle Connect-knop in Mijn OZ. Zo maak je de koppeling met Doccle automatisch zonder dat je nog tokens moet ingeven.
Krijgen mijn gezinsleden ook toegang tot mijn Doccle-account?
Je kan er zelf voor kiezen of je je Doccle-account deelt met anderen. Je kan met je eID meerdere paspoorten toevoegen aan het account en je kan elk document apart delen met andere Doccle-gebruikers.
Als ik via Doccle wil connecteren met OZ, moet ik 2 tokens ingeven. Waar vind ik deze?
- Het eerste token is je klantnummer. Je vindt het o.a. op je kleefzegels en brieven van OZ. Vul dit nummer in zonder de eerste nullen vooraan.
- Het tweede token is jouw unieke OZ toegangscode. Die kan je aanvragen via info@oz.be, via de OZ Infofoon op het nummer 03 201 85 55 of via jouw persoonlijke klantenadviseur.
Ik kan niet connecteren omdat mijn tokens al door iemand anders in gebruik zijn. Wat moet ik doen?
Moet ik een aparte Doccle-account aanmaken voor mijn personen ten laste?
Nee, van zodra je jouw Mijn OZ-account hebt geconnecteerd met Doccle, ontvang je alle nieuwe digitale post van jouw personen ten laste onder je eigen account. Hebben je personen ten laste een eigen Mijn OZ-account? Dan vind je daar nog steeds een historiek van eerder verstuurde berichten.
Privacy en veiligheid
Is Doccle veilig?
Al jouw opgeslagen gegevens in je Doccle-account en je documenten die je op Doccle bewaart worden beveiligd volgens de hoogste veiligheidsstandaarden. Meer info over je veiligheid vind je op de website van Doccle.
Ik ben mijn logingegevens vergeten. Wat nu?
Surf naar www.doccle.be, klik op ‘Aanmelden’ en vervolgens op ‘Gebruikersnaam vergeten?’ of ‘Wachtwoord vergeten?’. Volg de stappen die het scherm aangeeft.
Het lukt me niet om in te loggen. Wat nu?
Heb je de juiste gebruikersnaam en wachtwoord geprobeerd? Dan is er wellicht een technisch probleem. De helpdesk van Doccle helpt je graag verder.