OZ gezondheidsvoordeel brillen, monturen, lenzen, lazer en oogpleisters

Optiek

De aankoop van een bril of contactlenzen kan een serieuze streep door je rekening betekenen. Zeker wanneer meerdere gezinsleden wat minder goed zien. Om een tussenkomst van de verplichte ziekteverzekering te krijgen, moet je aan heel wat voorwaarden voldoen. Daarom helpt OZ graag een handje om het leven opnieuw scherper te zien!
We geven een tussenkomst tot € 50 per persoon per kalenderjaar. Je kan deze tussenkomst gebruiken voor:
  • de aankoop van een bril, brilglazen of een brilmontuur
  • de aankoop van een zonnebril met corrigerende glazen
  • de aankoop van contactlenzen die je zicht verbeteren
  • de aankoop van oogpleisters voor kinderen bij de behandeling van een lui oog (amblyopie)
  • de kosten van een optische laserbehandeling

Vanaf 1 juli 2017 bedraagt de tussenkomst voor personen vanaf 19 jaar € 40 per kalenderjaar.* Voor jongeren tot en met 18 jaar wijzigt er niets.

Voor zonnebrillen kan je ook het voordeel zonnebeschermingsproducten gebruiken. Let wel: je kan beide voordelen niet combineren voor dezelfde zonnebril.

Voor oogpleisters krijg je ook een terugbetaling via de ziekteverzekering. Wij raden aan het aanvullend voordeel hiervoor pas te gebruiken nadat je een beroep hebt gedaan op de verplichte ziekteverzekering.


Medicalia

Na de tegemoetkoming van de verplichte ziekteverzekering en het aanvullend voordeel kan je voor oogverzorging een beroep doen op de verzekering Medicalia. Je krijgt 75 % van het betaalde bedrag terugbetaald, tot maximaal € 600 per aansluitingsjaar. De tegemoetkoming geldt voor corrigerende brilglazen, contactlenzen met dioptrie, laserbehandeling en keratotomie (krasjes).


* onder voorbehoud van goedkeuring door de CDZ
  • in orde zijn met de bijdragen aanvullende diensten

  • in geval van een tussenkomst van de verplichte verzekering kan je voor het eventuele restbedrag nog een tegemoetkoming via dit voordeel krijgen

  • brilglazen en lenzen moeten een dioptrie groter of kleiner dan nul hebben

  • voor lenzen vragen we eenmalig een voorschrift van de oogarts of een attest van een optieker of arts. Voor elke volgende aankoop van lenzen zonder wijziging van dioptrie volstaat het betalingsbewijs.

  • de tegemoetkoming voor een montuur kan enkel gegeven worden als dit wordt aangekocht voor een bril met corrigerende glazen

  • de tegemoetkoming voor oogpleisters geldt enkel in geval van de behandeling van een lui oog (amblyopie). De oogpleisters moeten aangekocht worden in de OZ Shop, in een apotheek of bij een opticien.

  • om een tegemoetkoming te krijgen voor een optische laserbehandeling moet je minstens 18 jaar oud zijn

  • kleurlenzen komen niet in aanmerking voor een terugbetaling, net als lensimplantaten

Bril / brilglazen / montuur / contactlenzen / zonnebril met corrigerende glazen

  • laat het attest tegemoetkoming lenzen/glazen/montuur/zonnebril invullen door de opticien of vraag een duidelijke factuur met vermelding van aankoopdatum, prijs, omschrijving van het aangekochte product en dioptrie.

  • voor een bril of glazen heb je geen voorschrift nodig. Let er wel op dat de dioptrie vermeld wordt op het attest of op de factuur van de opticien.

  • voor lenzen vragen we eenmalig een voorschrift van de oogarts of een attest van een optieker of arts. Voor elke volgende aankoop van lenzen zonder wijziging van dioptrie volstaat het betalingsbewijs.

  • in geval van een mogelijke tussenkomst via de verplichte verzekering heb je behalve het attest of de factuur wel een voorschrift van de oogarts nodig, alsook het document ‘bijlage 15’ dat je ontvangt van je opticien. Vergeet dit zeker zelf niet te ondertekenen.

  • Bekijk hier de voorwaarden voor een wettelijke tussenkomst. Ben je niet zeker of je er recht op hebt? Of kocht je de bril/glazen aan voor een kind onder 18 jaar? Bezorg ons dan voor de zekerheid alle documenten (voorschrift + bijlage 15 + OZ attest of factuur) zodat wij gemakkelijk kunnen uitzoeken of je recht hebt op een tussenkomst of niet.

Oogpleisters 

  • bij aankoop in de apotheek: vraag aan de apotheker een bewijs voor een bijkomende verzekering (BVAC-attest) waarop duidelijk prijs, aankoopdatum en omschrijving van het aangekochte product vermeld staan
  • in geval van aankoop in de OZ Shop of bij de opticien : breng je aankoopfactuur binnen in je OZ kantoor of bezorg ons het online

Laserbehandeling

  • bezorg ons een betalingsbewijs van de oogarts met vermelding van type behandeling, kostprijs en prestatiedatum

Je kan het ingevulde formulier of de factuur op verschillende manieren aan OZ bezorgen

  • online
  • kantoor of brievenbus: vergeet je kleefzegel niet!



Brochures