OZ voordeel gezondheid: Psychologische bijstand

Psychologische bijstand - OZ Luisterlijn

Als je nood hebt aan een professionele mening of een luisterend oor wanneer je je zorgen maakt, kan je terecht bij de OZ Luisterlijn. Gaat het moeilijk op je werk of in je relatie, maak je je zorgen om de opvoeding van je kinderen of heb je last van stress? Dan kan je telefonisch terecht bij een team van professionele psychologen of psychotherapeuten.

De OZ Luisterlijn is een telefoonnummer voor psychologische hulp. Vanaf 1/1/2015 betaalt OZ501 voor elke klant  tot 5 gesprekken per jaar. Bij het eerste gesprek krijg je de psycholoog toegewezen die jou het best kan helpen. Alle volgende gesprekken heb je met diezelfde psycholoog, tenzij je zelf liever iemand anders spreekt.

Je kan elke dag tussen 8u en 21u bellen naar 0800 84 84 5 voor gratis psychologische hulp bij grote problemen of kleine vragen. Er zijn geen wachttijden en je wordt meteen geholpen door professionele psychologen of psychotherapeuten

Indien nodig kunnen de psychologen je ook doorverwijzen naar de praktijk van een psycholoog of psychotherapeut. Zij zorgen er dan voor dat je bij de juiste persoon terecht komt voor jouw probleem en dat de wachttijd zo kort mogelijk is. Voor deze persoonlijke gesprekken voorziet OZ geen tegemoetkoming.

Medicalia

Heb je na vijf gesprekken met de OZ Luisterlijn behoefte aan een face-to-facegesprek met een psycholoog? Dan kan je via de verzekering Medicalia terugbetalingen ontvangen van 75 % van het betaalde bedrag. Je krijgt maximaal € 600 terugbetaald per aansluitingsjaar.


In orde zijn met de bijdragen aanvullende diensten.



OZ betaalt de 5 gesprekken voor jou. Je hoeft zelf niks te betalen.

Je hoeft geen formulier in te dienen om gebruik te maken van de telefonische psychologische hulp. Het volstaat om bij het eerste gesprek je rijksregisternummer door te geven.

Je kan de OZ Luisterlijn bereiken op het gratis nummer 0800 84 84 5 ,
7 dagen op 7 van 8u tot 21u.


Waarvoor bellen klanten zoal naar de OZ Luisterlijn? Dat zijn heel uiteenlopende thema's. Hieronder vind je 2 getuigenissen van OZ501 klanten die naar de OZ Luisterlijn belden.

Martine - burn-out

Ik belde naar de OZ Luisterlijn nadat ik de diagnose van een burn-out had gekregen. Toen ik 2 weken thuis was belde ik de OZ Luisterlijn omdat ik me vragen stelde over hoe het zover is kunnen komen en wat ik kon doen om me terug beter te voelen.

In eerste instantie bekeek ik samen met de psycholoog in welk stadium van burn-out ik me toen bevond. We gingen ook op zoek naar wat ervoor heeft gezorgd dat ik zo ver in uitputting ben kunnen gaan. De psycholoog heeft me vooral doen accepteren dat ik een burn-out had. 

In de volgende gesprekken hebben we vooral gepraat over hoe ik kan leren om mijn eigen grenzen te respecteren. De psycholoog gebruikte veel praktische voorbeelden waar ik veel aan had. Ik ben me er wel bewust van dat ik hier aan moet blijven werken.

De volgende stap was op zoek gaan naar wat me energie geeft en hoe ik daar meer tijd voor kan inbouwen in mijn leven.

Ik heb de 5 gesprekken allemaal gebruikt en houd er een heel positief gevoel aan over. Ik heb nog wat werk aan mezelf, maar ik heb nu wel het gevoel dat ik al een aantal stappen heb gezet en dat ik zelf verder kan. 


Steve - relationele problemen

Toen ik naar de OZ Luisterlijn belde, zat ik op een kruispunt in mijn leven. Ik wist even niet welke weg ik in moest slaan. Mijn vriendin en ik waren al 18 jaar samen en hebben 3 kinderen, maar het liep niet meer goed tussen ons. We hadden veel ruzies en meningsverschillen. Daarenboven had ik iemand anders leren kennen waarmee het heel goed klikte.

Ik had een neutrale vertrouwenspersoon nodig aan wie ik mijn verhaal kon vertellen. In de loop van het gesprek kwam ik tot duidelijkere inzichten. De psycholoog was vooral mijn klankbord op een moment dat ik helemaal in de war was. Voor mij was het een positieve ervaring omdat ik meteen bij iemand terecht kon op het moment dat het nodig was.

Na 1 gesprek had ik genoeg vertrouwen en duidelijkheid voor mezelf om een beslissing te kunnen nemen. 


Brochures