De coronacijfers blijven alsmaar stijgen. Ook als ziekenfonds voelen we de impact hiervan zeer hard. We merken een enorme toename van het aantal telefoons en doktersbriefjes, waardoor de wachttijden oplopen. Onze medewerkers doen er alles aan om je zo snel mogelijk te helpen en bedanken je voor je begrip. Lees meer
Mediteren

Deze vragen rond meditatie heb je je misschien ook al gesteld

Meditatie. Voor de één een absolute zaligheid, voor de ander een ver-van-mijn-bed-idee. Goeroe’s prediken dat meditatie goed is voor iedereen. Dus ook voor jou. Maar is dat wel zo? Is er echt enkel zaligheid uit meditatie te halen? Of bestaan er gevaren die netjes achter de Buddha beeldjes verstopt zitten?

Waarom mediteren?

Je bent gezond, best gelukkig en hebt geen last van stress. Dan is meditatie toch niets voor jou? Dat is niet altijd waar! Je hoofd zit de hele dag door vol gedachten. Je bent je er vaak niet bewust van, maar ze zijn er wel. Een opeenstapeling van negatieve gedachten leidt tot piekeren. En daar slaap je dan weer slecht van. Heel wat van die negatieve gedachten zijn niet eens de waarheid. Maar toch zitten ze in je hoofd. Door te mediteren, sta je even stil bij alle gedachten die je hebt. Je neemt als het ware afstand van je hersenen en bekijkt al je gedachten op een neutrale manier. Zo kan je, met wat oefening, zelf aangeven welke gedachten nergens op slaan. Zo stap je dus uit dat gepieker. En dat is iets dat zowel jij als je buurman wel kan gebruiken.

Mindfulness en mediteren zijn niet zweverig

Marisa Garau, oprichtster van Growing Mindfulness, hanteert het motto “Mindfulness zonder zweverigheid”. Zij kiest ervoor om mindful te zijn in alles wat ze doet. En daar hoort mediteren ook bij.

“Hoe vaker je mediteert en mindful bent, hoe beter je erin wordt. Het zijn meestal je gedachten die voor stress zorgen en niet de zaken waarover je je druk maakt zelf. Door mindful te zijn, kan je die stress beter beperken. Je bewust worden van je eigen lichaam, geest en gedachten is eigenlijk net het tegenovergestelde van zweverig. Je moet heel nuchter zijn om de zaken echt op je af te laten komen.”

Wanneer mediteer je het best?

Mediteren is persoonlijk. Dat wil zeggen dat ook de momenten waarop je aan meditatie wil doen, volledig je eigen keuze zijn. Ben je eerder een ochtendpersoon? Dan kies je liever voor meditatie wanneer je opstaat. Voel je jezelf net productiever na de middag? Dan is een sessie na het werk misschien wel iets voor jou. Maar het kan ook anders.

Hoe vaak moet je mediteren?

Dat hangt er vanaf wat je er zelf wil uithalen. Hoe vaker je oefent, hoe beter je erin wordt. Heb je echt veel last van stress of zit je zelfs op het randje van een burn-out? Dan ga je best zo vaak mogelijk aan de slag.

“Het is zoals tanden poetsen: schoonmaken in je gedachten en ervoor zorgen dat ze niet vervuilen.”
Marisa Garau, Growing Mindfulness
Mediteren - Marisa Garau

 

Waar moet je mediteren?

Ook dat bepaal je zelf. Je zoekt misschien graag een rustige plek in huis. Of je geniet net extra van mediteren in een park, met je blote voeten in het gras? Net zoals wanneer en hoe, is de plek volledig jouw keuze. Mediteren kan altijd en overal. Beslis dus vooral zelf welke plek jou het meeste ligt.

Is er een voorwaarde om te beginnen met meditatie?

Niet echt. Je hebt geen hele lijst aan benodigdheden nodig om van start te gaan. Het allerbelangrijkste om veel uit meditatie te halen en het goed te doen is acceptatie.

Accepteren dat de dingen zijn zoals ze zijn en jij je voelt zoals je je voelt, is al een grote stap. Daardoor kan je mindfulness ook echt laten ‘groeien’ in jezelf. Als je accepteert dat je gedachten zijn wat ze zijn, kan je alles beter loslaten en relativeren.

 

Bron: Marisa Garau