vrouw in bed

Alles over slaap + tips voor een betere nachtrust

Een beter humeur, een scherper geheugen en lichamelijke fitheid. Hoewel we de gezondheidsvoordelen van slapen maar al te goed kennen, schiet het er in de praktijk toch vaak bij in om het voldoende te doen. Herkenbaar? Dan zetten deze tips je op weg naar dromenland.

Slapen is goed voor je. Zowel mentaal als fysiek laad je jezelf weer op. Tijdens de nacht verwerken je hersenen de voorbije dag en maken ze ruimte voor de volgende. Goed voor je geheugen en concentratie. Maar ook je emoties verwerk je in je slaap. Lichamelijk herstel je dan weer met een dalende hartslag als je slaapt. Bovendien maak je al slapend extra witte bloedcellen aan, en die boosten je immuunsysteem.

Kwaliteit net zo belangrijk als kwantiteit

Om de positieve impact mee te nemen, is voldoende slapen belangrijk. Maar ook de kwaliteit van je slaap telt mee. Lig je een deel van de nacht te woelen of slaap je met een half oog open, dan voel je al snel dat de wekker véél te vroeg afgaat. Hoeveel slaap heb je nu eigenlijk nodig? Sommige mensen hebben voldoende aan 5 uur slapen per nacht. Anderen functioneren niet als ze minder dan 8 uur geslapen hebben. Hoeveel slaap je nodig hebt, is persoonlijk. Maar volgens de Amerikaanse National Sleep Foundation hebben de meeste volwassenen 7 tot 9 uur slaap per nacht nodig.

Tips voor een betere nachtrust

Makkelijk inslapen en goed kunnen doorslapen hangt van veel factoren af. Heb je geen aandoeningen zoals bijvoorbeeld slaapapneu en is je slaapprobleem eerder sporadisch dan chronisch? Dan kunnen een aantal goede gewoontes je biologische klok op weg helpen naar een gezonder slaappatroon.

Overdag

  • Last van muizenissen als je in je bed ligt? Je bent niet alleen. Piekeren staat veel mensen in de weg om vlot in te slapen. Plan elke dag een piekerkwartiertje in. Komen er toch piekergedachten in je op, blok ze af en stel ze uit naar je kwartiertje. Ook ‘s avonds.

  • Vermijd dutjes of zogenaamde ‘power naps’. Ze verminderen de slaapdruk ‘s avonds. Kom je de dag niet door zonder? Beperk je dutje tot maximaal 20 minuten. Of je komt in een diepe slaap en wordt groggy wakker. 

Voor je gaat slapen

  • Beweeg voldoende overdag, je slaapt er beter van. Maar sport niet intensief vanaf de late namiddag. Je lichaam maakt adrenaline aan als je sport. Dat oppeppend hormoon kan je missen als je in slaap wil vallen.

  • Vermijd zware maaltijden. Ze zetten je lichaam hard aan het werk om te verteren, en dat houdt je wakker.

  • Beperk koffie en alcohol. Je slaapt er onrustig en lichter van. Drink tot 3 uur voor je gaat slapen geen koffie meer. En beperk ook overdag je consumptie.

De invloed van licht

  • Bij fel licht maakt je lichaam ’s avonds geen melatonine aan, een slaaphormoon. Door ongeveer twee uur voor het slapengaan de lichten te dimmen, geef je melatonine wel een kans.

  • Ook blauw licht van je televisie, tablet of smartphone blokkeert de aanmaak van melatonine. Ruil schermen voor het slapengaan om voor een goed boek.

  • Veel licht ‘s ochtends maakt je vlotter wakker. Ben je een onverbeterlijke snoozer? Probeer eens een lichtwekker.

Als slecht slapen chronisch wordt

Vooral jongeren zijn vatbaar voor een slaaptekort. Oorzaken als stress, te laat gaan slapen, veel schermgebruik en gebrek aan regelmaat liggen daarvan aan de basis. Bovendien veranderen hersenen en hormonen fel in de puberteit, wat een verschuiving in het slaapritme veroorzaakt. Slaapt jouw tiener slecht of te weinig, dan is het belangrijk om daar samen een oplossing voor te vinden. Je tiener is in volle ontwikkeling en heeft zijn of haar slaap meer dan nodig. Ook als volwassene is hulp inschakelen bij aanhoudende slaapproblemen belangrijk. Een voortdurend slaapgebrek heeft een immense impact op je welzijn en functioneren. Vraag hulp aan je huisarts. Hij of zij kan je doorverwijzen naar een specialist.

Gespot bij Shopavita.be

Ook je bed doet verrassend veel voor je nachtrust. Slaap beter, dieper en langer met Tempur. De kern van elke matras en elk kussen is het iconische Tempur-materiaal, gebaseerd op NASA-technologie. Dit materiaal biedt een ongeëvenaard comfort en ondersteuning. Geniet bovendien van 30% korting als klant van OZ.

 TEMPUR HOOFDKUSSEN JUNIOR TEMPUR HOOFDKUSSEN COMFORT TEMPUR MATRAS SENSATION
 tempur hoofdkussen junior  kussen tempur  tempur matras

Speciaal ontworpen voor kinderen van 3 tot 8 jaar om nek- en schouderspieren te ondersteunen. 

Vanaf € 63 i.p.v. € 90

OZ Shop: koop nu online

Helemaal ontworpen voor je comfort. Combineert een goede ondersteuning met zachtheid.

Vanaf € 63,30 i.p.v. € 90

OZ Shop: koop nu online

Een kwaliteitsmatras met drukverlagende eigenschappen. Beschikbaar in meerdere afmetingen.

Vanaf € 699,30 i.p.v. € 999

OZ Shop: koop nu online