Gezondheid

Wat te doen na je ziekenhuisopname

Na een ziekenhuisopname moeten nog een aantal zaken geregeld worden. Wij zorgen voor de juiste informatie. Bijvoorbeeld over de terugbetaling van je ziekenhuiskosten. Of misschien heb je na je opname nog thuiszorg of hulp in huis nodig. OZ helpt je graag een handje.

 

Je terugbetaling snel en efficiënt geregeld

 kosten

Terugbetaling van je ziekenhuisfactuur

 

Heb je een hospitalisatieverzekering via OZ? Dan betaal je de ziekenhuisfactuur eerst zelf. Hou alle ziekenhuisfacturen goed bij en bezorg ze ons na betaling, samen met de tegemoetkomingsaanvraag via Mijn OZ. Wij zorgen ervoor dat je dossier snel in orde komt en je kosten worden terugbetaald.

 

 tijd

Tot hoe lang na de opname kan ik mijn facturen binnenbrengen bij mijn hospitalisatieverzekering?

 


 extra zorgen  

Pre- en post zorgen

   Afhankelijk van de hospitalisatieverzekering, kan je ook een terugbetaling aanvragen voor kosten die voor en na de opname plaatsvonden. Vind hier meer informatie over de duur van je pre- en postperiode en de aard van de kosten die in aanmerking komt voor terugbetaling.

We raden aan om kosten van voor en na je opname op te sparen tot je de factuur van je opname ontvangt van het ziekenhuis. Deze ontvang je meestal ongeveer 2 maanden na je opname zelf. Breng nadien alle kosten samen binnen bij je verzekering.

 

 ziekenhuisfactuur

Je ziekenhuisfactuur ontcijferd

 

Er staat heel wat informatie op je ziekenhuisfactuur. Hier leggen wij je uit hoe zo’n factuur in elkaar zit.

 

  

Extra zorg nodig?

Ook na je opname is OZ er voor jou. Misschien heb je nog extra zorg of hulp nodig als je terug thuis bent. Wij bieden verschillende oplossingen op maat afhankelijk van jouw behoeften.

extra zorgen

Hospitalia Assist

Ziekenhuisopnames worden steeds korter en daarom werd Hospitalia Medium en Hospitalia Plus uitgebreid met een extra dienstenpakket vanaf 1/4/2020: Hospitalia Assist. Dit pakket biedt extra hulp naar keuze bij hospitalisatie of zware ziekte: zorg/hulp aan huis, hulp in vervoer, etc.

Meer info over Hospitalia Assist vind je hier.

 

huis

Thuiszorgmateriaal en woningaanpassing

In de OZ Shop is er heel wat materiaal verkrijgbaar dat het leven in huis makkelijker maakt als je zorgbehoevend bent of als je tijd nodig hebt om te herstellen. Ons thuiszorgmateriaal kan je uitlenen of aankopen via onze uitleendienst of Shop.

Heeft je operatie invloed op jouw mobiliteit? Dan kan OZ je advies geven over ergonomie. Onze ergotherapeuten kunnen ook samen met jou bekijken of we je woning kunnen aanpassen met praktische hulpmiddelen zodat je comfortabel kan leven in je eigen huis. Meer informatie vind je hier.

 

ziekenvervoer

Vervoer

Heb je een afspraak bij de dokter of kinesist, maar geen vervoer? Of ben je op zoek naar iemand die je af en toe gezelschap kan houden?De vrijwilligersorganisatie Via OZ vzw zoekt voor jou een geschikte vrijwilliger.

 

 huis

Thuiszorg

 

 Ons team van gediplomeerde verpleegkundigen staat klaar om je thuis te verzorgen na je opname. Je kan bij hen terecht voor de volledige medische thuisverpleging zoals inspuitingen, wondzorg, toiletzorg… Daarnaast kunnen wij ook een gespecialiseerde thuishulp sturen die je kan helpen bij het huishouden of kleine klusjes in huis. Verder hebben wij ook een dienst die warme maaltijden aan huis levert. Op die manier ontzorgen we jou en je gezin na een opname. Meer informatie vind je hier.

 

 zorgverblijf

Zorgverblijf

 

Een zorgverblijf is een tijdelijk en kort verblijf met een vooraf bepaalde duur in een erkende en aangepaste instelling. Tijdens een zorgverblijf ligt de nadruk op revalideren, niet op behandelen. Meer informatie vind je hier.

 

 huis

Kortverblijf


Een kortverblijf is een tijdelijke opname in een rust- en verzorgingsinstelling. Dit is een praktische oplossing als de familie of een derde die normaal een zorgbehoevende opvangt, hiervoor tijdelijk niet kan instaan.

 

 

Bemiddeling of advies nodig?

Is er iets misgelopen? Heb je vragen of klachten over facturen, vergoedingen of de zorgverlening? Onze ombudsdienst helpt je verder met informatie, advies en/of bemiddeling.