Blijf op de hoogte, OZ nieuws

OZ en Helpper slaan de handen in elkaar voor thuiszorg

03.04.2018 Ziekenfonds
Enkele weken geleden kwam de start-up Helpper in het nieuws. Ze haalden namelijk € 1 miljoen op om thuiszorg te innoveren.

Op dit digitaal platform kunnen helppers en helppies elkaar rechtstreeks vinden om ondersteuning te krijgen of te geven. Enkele partner-ziekenfondsen, waaronder OZ, zullen klanten doorverwijzen naar Helpper voor niet-medische zorg.

Ouderen, chronisch zieken, personen met een beperking of drukbezette ouders hebben vaak nood aan ondersteuning bij dagelijkse taken. Taken die buiten het puur verzorgende vallen - boodschappen doen, een lift van en naar de bank, klusjes in huis, administratie, of gewoon een luisterend oor en gezelschap - en dus buiten het strak afgelijnde takenpakket van het zorgpersoneel, maar die perfect ingevuld kunnen worden door mensen uit de buurt.

Helpper is een nieuw digitaal platform dat fungeert als matchmaker tussen beide groepen: helppies die ondersteuning nodig hebben bij eenvoudige taken, en helppers die tegen een kleine vergoeding die taken opknappen voor hun buren. Voorlopig is Helpper actief in de regio's Antwerpen en Gent, eind augustus 2018 komt Brussel erbij.



Tarieven

Wie ondersteuning kan gebruiken, betaalt daarvoor € 9 per uur of € 4,50 per half uur, naast een eenmalige dossierkost van € 10. De helppers verdienen € 7 netto per uur. In het uurtarief zitten 2 verzekeringen - ongevallen en aansprakelijkheid - en de werkingskosten. Net zoals bij de elektronische dienstencheques registreert de helpper zijn uren. De persoon die geholpen is, valideert deze uren. En Helpper zorgt op het einde van de maand dat de helppers uitbetaald worden.

Wat is de rol van OZ?

Zoals algemeen directeur Rik Selleslaghs het zelf verwoordt: “We leiden onze mensen op om de zorgvragen die we binnenkrijgen te beoordelen. De ‘klassieke’ zorgvragen gaan naar de thuiszorgdiensten waar we mee samenwerken. De dagdagelijkse taken die buiten dat medische pakket vallen, verwijzen we door naar Helpper. Door op twee sporen te werken, zijn we zeker dat we iedereen die hulp nodig heeft een gepaste oplossing kunnen garanderen.”

Het mag dus duidelijk zijn dat OZ klanten voor vervoer naar bijvoorbeeld hun afspraak bij de dokter of het ziekenhuis nog altijd zullen kunnen rekenen op de vrijwilligers van Via OZ drive.


Meer info?