mobiliteitsverstrekkers-oz-shop-helpen-je-mobiel-te-blijven

Mobiliteitsverstrekkers OZ Shop helpen je mobiel te blijven

25.11.2020 Ziekenfonds
Kunnen gaan en staan waar je wil, dat is geen evidentie voor iedereen. Nochtans zijn er verschillende hulpmiddelen om toch mobiel te blijven. Maar mensen weten vaak niet dat ze bijvoorbeeld recht hebben op een rolstoel. Mobiliteitsverstrekkers Sandra en Kristof leggen uit hoe zij die mensen kunnen helpen.

Laat ons beginnen met een cliché de wereld uit te helpen. Niet alleen oudere mensen hebben problemen om te stappen. Het is waar dat zij vaker dan jongeren nood hebben aan bijvoorbeeld een rolstoel, maar de groep die recht heeft op een hulpmiddel is veel groter. ‘Het gaat eigenlijk om iedereen die niet ver meer kan stappen of zelfs helemaal niet meer kan stappen door zware rugpijn, door ouderdom, een ongeval maar ook door een aandoening als MS,’ zegt Sandra De Block. Zij is mobiliteitsverstrekker bij de OZ Shop.

Haar jobtitel klinkt misschien moeilijk, maar eigenlijk is het heel simpel volgens Sandra. 'Ik wil de mensen zoveel en zo snel mogelijk weer buiten krijgen. Zo vat ik het wel eens samen. Meestal komt iemand bij ons met een doktersvoorschrift. Maar even goed hebben ze over ons gehoord via een buurvrouw, een klantenadviseur van OZ of de sociale dienst. Het is wel zo dat wij altijd een medisch voorschrift nodig hebben. Wie dat nog niet heeft, adviseren wij natuurlijk ook over de te volgen procedure.'

Op zo’n voorschrift staat een score die aangeeft waarvoor de patiënt in aanmerking komt en wat kan terugbetaald worden. Die score wordt onder andere bepaald door verschillende parameters zoals bijvoorbeeld: kan iemand zich binnenhuis of buitenhuis verplaatsen. In welke mate kunnen de armen en handen nog gebruikt worden? ‘Er is heel veel onwetendheid’, legt Kristof Boesmans uit. Ook hij is aan de slag als mobiliteitsverstrekker bij OZ Shop. ‘Ik heb het meegemaakt dat een man van nog geen zestig al negen jaar zijn living niet meer was uit geweest, omdat hij aan een manuele rolstoel zat gekluisterd. Hij keek hele dagen televisie. Nochtans had hij recht op een elektrische rolstoel. De blik in zijn ogen toen hij terug buiten kon komen, vergeet ik nooit. Dat zijn mooie momenten voor ons.’

Over het gebruik van hulpmiddelen is er nog veel onwetendheid. Veel mensen weten zelf niet dat ze rechte hebben op hulp. ‘Mensen worden minder mobiel, maar ze denken dat een rolstoel of een scooter veel gaat kosten en durven de vraag niet te stellen. Soms speelt er ook een zekere trots mee. Want als je de stap zet naar een hulpmiddel dan moet je toegeven dat je hulpbehoevend bent. Dat is niet voor iedereen evident.’

Sandra en Kristof kunnen veel mensen gelukkig maken. ‘Ik voel me wel eens Sinterklaas’, zegt Sandra. ‘Als mensen verschillende jaren niet meer buiten komen en dan ontdekken dat ze een tegemoetkoming kunnen krijgen, gaat er weer een wereld open. Het gaat trouwens niet alleen om rolstoelen. We hebben een heel breed gamma met ook handbikes, sportrolstoelen of elektrische scooters. Over scooters hebben velen het clichébeeld dat dat iets voor oude mensen is. Jonge mensen moet ik soms overtuigen. Nochtans heeft het veel voordelen. Met een gewone manuele rolstoel blijf je nog altijd afhankelijk van iemand die je duwt, want niet iedereen kan zich daarmee zelf goed verplaatsen. Met een scooter heb je veel meer zelfstandigheid en rij je zelf tot aan de winkel om wat boodschappen te doen.’

De meeste hulpmiddelen kun je krijgen via een medisch voorschrift. ‘Dat is een standaardformulier van de Vlaamse overheid’, legt Kristof uit. ‘Daar gaan wij dan mee aan de slag. We kijken samen met de klant met welk hulpmiddel hij best geholpen is en doen de opmetingen. Onze bevindingen sturen we dan naar de Vlaamse Sociale Bescherming (VSB). Daar moet een adviserend arts zijn goedkeuring geven. Als wij die goedkeuring terug krijgen dan kunnen we de bestelling plaatsen en dan leveren wij het afgesproken hulpmiddel af bij de klant. Samen stellen we dan het hulpmiddel goed af.’

Maar ook zonder een voorschrift kan je natuurlijk hulpmiddelen aanschaffen. ‘Dat gaat dan om mensen die hun huis toegankelijker willen maken voor hun rolstoel door oprijgoten te installeren in huis. Of misschien heb je enkel recht op een manuele rolstoel, maar wil je toch liever een scooter.’

Meer info vind je hier: https://www.oz.be/gezondheid/oz-shop/welkom/mobiliteit

Neem contact op met de OZ Shop: https://www.oz.be/gezondheid/oz-shop/contact