6 tips om vallen te voorkomen

03.04.2019 Gezondheid
Heb je al eens een ongelukkige val gemaakt? Dan weet je dat de gevolgen soms pijnlijk zijn. Bovendien speelt daarna de angst om opnieuw te vallen. Blijf actief en fit om valpartijen te slim af te zijn. En waarom geen valcursus volgen? Want wie heeft leren vallen, staat sterker in zijn schoenen.

Wij geven je 6 tips om vallen te voorkomen:

1. Beweeg

Zit niet te lang neer. Sta elke 30 minuten recht, al is het maar voor heel even. Een kinesist kan je specifieke oefeningen geven om je spierkracht en evenwicht te trainen.

2. Stevig op je voeten

Draag degelijke schoenen, in jouw maat en met goed geprofileerde zolen. Als pantoffels kies je best een gesloten model. Laat eventuele voetproblemen behandelen.

3. Goede ogen

Een jaarlijkse controle bij de oogarts is aangewezen. Draag je een bril? Zet hem ook ’s nachts op als je naar het toilet gaat.

4. Gezonde voeding

Een ongezonde of te eenzijdige voeding kan osteoporose in de hand werken. Vooral calcium en vitamine D spelen een cruciale rol voor gezonde botten. Calcium vind je onder meer in melkproducten, groenten en fruit. Vitamine D maakt je lichaam aan dankzij zonlicht.

5. Veilige thuis

Pas op met gladde en natte vloeren, losliggende kabels en opkrullende tapijten. Klim niet op een stoel om iets uit een hoge kast te nemen. Laat handgrepen plaatsen in het toilet of de douche indien nodig. Zorg voor voldoende verlichting, ook als je ’s nachts opstaat.

6. Medicijnen

Kalmeer- en slaapmiddelen verhogen het risico op een val. Bespreek het gebruik van medicijnen altijd met je huisarts.