Eenzaamheid, stress en alcohol in tijden van corona

22.12.2020 Gezondheid
Trakteer je jezelf in deze moeilijke periode op een extra wijntje? Is e-aperitieven meer dan een begrip voor jou, is het vooral meer en meer een werkwoord aan het worden? Uit onderzoek van het Vlaams Expertisecentrum voor Alcohol en andere Drugs (VAD) bij 1.000 Vlamingen blijkt dat 21 % meer drinkt dan voor de komst van COVID-19.

Het onderzoek wees uit dat er een onrustwekkende link is tussen meer drinken en een slechtere gemoedstoestand. Mentaal moe zijn betekent in dit geval een hogere alcoholconsumptie. Eenzaamheid, stress en inkomensverlies door corona, verveling en intra-familiale spanningen blijken aan de oorzaak van dit fenomeen te liggen. Vaak is dat bewust of onbewust drinken een hulpmiddel om met negatieve gevoelens om te gaan. Helpen doet het niet, integendeel, het kan op langere termijn meer problemen veroorzaken.

Er is ook goed nieuws. Zo drinkt 1 op 4 Vlamingen minder dan voor de lockdown. En ook de groep van de zware drinkers, de groep die 20 of meer standaardglazen per week drinkt, is licht afgenomen.

Meer info over het onderzoek vind je hier.

Weerbaarheid verhogen

Hoe kan je je beter wapenen tegen eenzaamheid en stress? De Druglijn somt een aantal heel nuttige tips op*:

  • Raadpleeg betrouwbare informatie: officiële informatie over het coronavirus kan je raadplegen op www.info-coronavirus.be of contacteer het nummer 0800 14 689.
  • Beperk hoeveel nieuws je oppikt: probeer niet de hele dag door het coronanieuws te volgen want dat kan je extra stress en zorgen opleveren.
  • Zoek steun rondom jou: praat, chat, bel, … met mensen die je kent en vertrouwt.
  • Hou een vaste regelmaat aan: hou je vaste gewoontes zoveel mogelijk aan en plan activiteiten in. Zorg voor beweging binnen of buiten. Zoek regelmatig sociaal contact (vanop afstand).
  • Vertrouw op wat je kan en op je ervaring: je hebt vroeger waarschijnlijk nog al moeilijke momenten doorgemaakt. Onderschat niet wat je daaruit geleerd hebt. Focus je gedachten daarop en vind zo rust en vertrouwen. Geloof in jezelf.
  • Zorg voor afleiding en ontspanning: probeer te ontspannen door te bewegen. Ga online op zoek naar informatie of online lessen yoga, relaxatie en ademhalingsoefeningen. Zoek de natuur in je buurt op of verwen jezelf eens met een ontspannend warm bad of een lange douche.
  • Grijp niet naar drank, illegale drugs of pillen om met angst, eenzaamheid of stress om te gaan: ze kunnen ook een averechts effect hebben: soms kunnen ze onrust of andere negatieve gevoelens versterken.
  • Blijf er niet mee zitten: wordt het jou allemaal te veel, zoek dan contact met iemand. Praat met een bekende (vriend, familie, buur, … of ook hulpverlener). Onderschat nooit de kracht van een babbel of gesprek.

*Bron: ‘Tips voor iedereen’, https://www.druglijn.be/covid-19/drank-drugs-pillen/tips-voor-iedereen

 

Tests


Raadpleeg www.druglijn.be/covid-19 voor meer informatie of bel, mail en chat anoniem via www.druglijn.be/stel-je-vraag

Zorgen aan je hoofd? Tips om goed voor jezelf te zorgen vind je hier: https://www.zorgenvoormorgen.be/checkjezelf


Je ziekenfonds biedt ook psychologische hulp:

OZ Contacteer de OZ luisterlijn via https://www.oz.be/gezondheid/oz-voordelenpakket/gezondheid/psychologische-bijstand