Winterdip

Zo versla je de winterblues

15.01.2021 Gezondheid
Last van een dipje in de winter? Je bent niet alleen. Minder daglicht en koudere temperaturen zorgen ervoor dat de wereld er somberder uitziet dan anders. En het coronavirus maakt het er ook niet makkelijker op. Wij geven je enkele tips om de strijd aan te gaan met die winterblues.

Zoek het licht op

In de winter zijn er minder uren daglicht en dat heeft een effect op ons lichaam. Het verstoort onze biologische klok, die ons slaappatroon regelt. Doordat je minder daglicht opvangt, zal je lichaam sneller melatonine aanmaken. Dat hormoon geeft je lichaam het signaal dat het tijd is om te gaan slapen. Omdat het in de winter vroeger donker is, begint de aanmaak van melatonine ook vroeger en krijg je het gevoel dat je moe bent of weinig energie hebt. Ook al is er minder licht in huis, zoek het toch zoveel mogelijk op. Zet je bureau aan een raam of schuif de gordijnen zoveel mogelijk open.

Kom buiten

Doordat het ’s morgens langer en ’s avonds sneller donker is en de temperatuur daalt, hebben we de neiging om binnen te blijven. Daardoor zie je natuurlijk nog minder daglicht. Kom dus regelmatig buiten, liefst zo vroeg mogelijk op de dag. Het licht in de ochtend bevat relatief veel blauw. Blauw licht remt de productie van melatonine. Hierdoor word je écht wakker en verminder je je winterdip. Ook beeldschermen verspreiden trouwens blauw licht. Dat is de reden waarom je ze beter vermijdt voor het slapengaan. Probeer ook overdag een paar keer buiten te komen. Zelfs een paar minuten daglicht kunnen al wonderen doen.

Doe geen dutjes

Een slaperig gevoel geeft je zin om wat vaker een dutje te doen. Probeer er niet aan toe te geven want zo geraak je ’s avonds moeilijker in slaap en voor je het weet zit je in een vicieuze cirkel en creëer je een slaapprobleem.

Blijf in beweging

In de winter zit je meestal vaker stil wat ook je stemming negatief kan beïnvloeden. Regelmatig fietsen, wandelen of sporten kan helpen. Maar denk ook aan kleine klusjes in de tuin zoals de bladeren bijeen harken. Door regelmatig te bewegen halveer je de kans op een winterdip. Dat is onder meer te danken aan de extra aanmaak van het gelukshormoon endorfine.

Praat erover

Zit je niet lekker in je vel en is het meer dan gewoon een dipje? Misschien heb je wel last van een winterdepressie. Praat erover met mensen die je vertrouwt en zoek steun bij hen. Kom je er toch niet uit? Dan kan je ook professionele hulp zoeken, bijvoorbeeld bij de OZ Luisterlijn.