Blijf op de hoogte, OZ nieuws

Bijna op wintersport? Bereid je vakantie goed voor.

10.02.2017 Vakantie
Met deze tips weet je perfect wat je moet regelen als je een ongeval hebt in het buitenland.

Binnenkort is het krokusvakantie. Traditiegetrouw trekken veel Vlamingen dan naar de bergen voor een ski- of snowboardvakantie. Maar een ongelukje is snel gebeurd. Weet jij wat je moet doen bij een skiongeval? We zetten de belangrijkste tips op een rijtje:

Checklist: wat moet je doen vóór je op reis vertrekt?

Dit zijn de dingen die je steeds moet regelen voor je op reis vertrekt, zowel in de winter als in de zomer:

  • Ga je op reis naar een land binnen de Europese Unie (of Australië, Zwitserland, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein)?
    Dan heb je nodig:
  • EZVK: de Europese Ziekteverzekeringskaart.
    Deze kaart geeft je toegang tot dringende medische verzorging tijdens een tijdelijk verblijf in bovenstaande landen. Ze zorgt ervoor dat je medische kosten kunnen worden vergoed. Met deze kaart op zak word je niet gezien als een privépatiënt (waardoor je extreem hoge rekeningen vermijdt). De terugbetaling komt vanuit je verplichte verzekering.
    Je ontvangt de kaart ongeveer een week na je aanvraag. Elk gezinslid heeft een persoonlijke kaart nodig.

  • Mediphone assist card.
    Bij de telefooncentrale van Mediphone kan je 24/7 terecht met al je vragen over dringende medische verzorging in het buitenland. Bovendien krijg je extra terugbetalingen. Dit hoort bij het aanvullend voordeel voor OZ501-klanten* ‘Dringende zorgen buitenland’ (m.u.v. Australië).
    Dit telefoonnummer staat ook op de achterkant van de Europese Ziekteverzekeringskaart. Deze hoef je dus niet apart aan te vragen.

    Europese ziekteverzekeringskaart aanvragen
  • Ga je op reis naar een land dat niet in het lijstje staat?
    Neem dan best contact op met je persoonlijke klantenadviseur. Zijn of haar gegevens vind je in Mijn OZ.

Een skiongeval, wat nu?

  • Verwittig de hulpdiensten. Breng ouders/familie/vrienden op de hoogte. Zorg goed voor elkaar. Luister naar de hulpverleners.
  • Bel ALTIJD zo snel mogelijk de telefooncentrale van Mediphone. Het medische team van de centrale zal met de lokale arts overleggen en de beste medisch aanpak proberen te garanderen. Dit moet gebeuren binnen de 48u na je ongeval.
  • Vermijd cash betalingen. Lukt dit niet, zorg er dan voor dat je een betalingsbewijs krijgt.
  • Vraag de nodige medische attesten, voorschriften, enz. en hou deze goed bij. 
  • Krijg je achteraf nog facturen thuisgestuurd? Heb je kosten gemaakt die terugbetaald kunnen worden? Bezorg ons deze documenten samen met het document 'Tegemoetkoming zorgen buitenland'.

Meer weten?