Ben je in het buitenland en heb je dringend medische verzorging nodig? Dan kan je rekenen op het voordeel Dringende Zorgen in het Buitenland. Het voordeel Dringende Zorgen in het Buitenland (DZB) is gebonden aan enkele voorwaarden en geldt niet overal ter wereld. Hieronder vind je alle informatie.
Enerzijds is er de dringende medische bijstand van Mediphone Assist en anderzijds de extra tegemoetkomingen voor medische kosten.
Opgelet, voor reizen tijdens de COVID-maatregelen:
De regels die golden tot en met 26/01/2021 kan je hier nalezen.
Vanaf 27 januari 2021 tot en met 1 maart 2021 mag je enkel naar het buitenland reizen om een essentiële reden. Je vindt meer info over deze beslissing via deze link: https://www.info-coronavirus.be/nl/reizen/ Je kan er ook nalezen wat er wordt verstaan onder ‘essentiële reden’ en wat je moet doen om aan te tonen dat je om op een essentiële reis dient te vertrekken.
Voor niet-essentiële reizen heeft deze beslissing van de overheid mogelijk ook een impact op je verzekering voor dringende zorgen buitenland, afhankelijk van de datum van je vertrek:
- Was je al vertrokken vóór 27/01/2021? Je blijft verzekerd tijdens je verblijf via je Europese ziekteverzekeringskaart of gelijkwaardig document EN je behoudt alle voordelen van onze dienst ‘Dringende zorgen in het buitenland’, als je aan de gebruikelijke voorwaarden voldoet.
Opgepast: de verzekering Dringende verzorging in het buitenland dekt maximum een periode van 3 maanden vanaf je eerste verzorging.
- Vertrek je vanaf 27/01/2021 en kan je geen bewijs van essentiële reden voorleggen? Je blijft wel de basisverzekering behouden vanuit de verplichte verzekering aan de hand van je Europese ziekteverzekeringskaart of een gelijkwaardig document.
Ben je in dit geval naar een land vertrokken met een specifiek document met een beperkte tijdsduur (bv. verblijf in Marokko met een BM111), dan zal een verlenging niet mogelijk zijn en zal de verzekering sowieso stoppen op de einddatum van het document.
Bepaalde diensten en terugbetalingen van Mediphone assist zullen echter kunnen geweigerd worden en bepaalde verhoogde terugbetalingen (aanvulling tot 75% of 100%) worden mogelijk niet toegepast.
Ben je niet zeker of de regio waar je naartoe trekt veilig is? Dan kan je best informeren bij de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken
Opgelet: Breng Mediphone Assist binnen de 48 uur op de hoogte bij elke ziekenhuisopname van minstens 1 nacht na een ongeval, ziekte of aandoening in het buitenland. Bij dialyse, zuurstoftherapie, radiotherapie of chemotherapie, die al werd aangevat in België en dient verdergezet te worden tijdens je reis, breng je Mediphone Assist op de hoogte ten laatste 1 maand voor je vertrek. Doe je dat niet, dan kan je geen gebruik maken van de dienstverlening van Mediphone Assist en betaal je een franchise van 25% op je ziekenhuisfactuur en op de tegemoetkoming in je medische kosten.
Mediphone Assist kan je bereiken via dit nummer: +32 2 778 94 94