Beweegtips jongeren

Beweegadvies voor kinderen en tieners

Voldoende bewegen is gezond, en des te meer voor kinderen en tieners die volop groeien. Van sterke botten tot betere resultaten op school, er zijn redenen in overvloed om je kinderen uit de zetel te jagen. Bovendien kunnen bepaalde (team)sporten ook andere belangrijke vaardigheden helpen ontwikkelen. Denk maar aan motivatie, discipline en samenwerken!

Wat doet bewegen voor kinderen en tieners van 6 t.e.m. 17 jaar?

  • Gezond gewicht.
  • Sterker hart, longen, spieren en botten.
  • Snellere ontwikkeling van de hersenen.
  • Stimuleert sociale vaardigheden.
  • Minder kans op depressie.
  • Beter slapen.
  • Positieve impact op schoolresultaten.

Ook kinderen met een aandachtstoornis (ADHD) ondervinden voordelen van voldoende bewegen. De WHO stelde onder meer een gunstige invloed op het dagelijks functioneren, de aandacht en het sociaal en doelgericht gedrag vast.


Kinderen en tieners zetten hun tanden in activiteiten die ze uitdagend vinden

Je kind of tiener aanzetten tot bewegen? Vanaf 6 tot en met 17 jaar worden kinderen graag uitgedaagd, of ze gaan voluit voor activiteiten die ze écht leuk vinden. Het trucje voor je kleuter om te helpen bij het wassen van de ramen zal dus niet meer werken, helaas. Gelukkig ken je je kind als ouder goed genoeg om te weten wat wel zou kunnen werken. Stelde je kind of tiener tot nu toe zelf nog geen sportactiviteit voor? Dan kunnen jullie samen op zoek naar een leuke uitdaging.

Aan de slag!

Beweegadvies Gezond Leven voor kinderen en tieners van 6 t.e.m. 17 jaar:

  • Licht intensief: het grootste deel van de dag
  • Matig tot hoog intensief: minstens 1 uur per dag
  • Hoog intensief: minstens 3 keer per week 1 uur per dag

Tip: de aanbevelingen om voldoende te bewegen voor kinderen en tieners zijn redelijk hoog. Doordat ze volop groeien, hebben ze nood aan extra veel beweging. Om het boeiend te houden is variatie de sleutel. Kinderen moeten kunnen ontdekken wat ze leuk vinden, door volop te spelen en hun grenzen te verleggen. Met afwisseling geef je hen daar de kans toe.



Licht Matig Hoog intensief
Probeer kinderen en tieners het grootste deel van de dag aan te zetten om licht intensief te bewegen. Elke dag een uur matig tot hoog intensief bewegen levert je kind of tiener nog meer gezondheidsvoordelen op. Minstens 3 x per week een uur hoog intensief bewegen versterkt de spieren en botten van je kind of tiener.

Kinderen tot 12 jaar

  • Muziek spelen
  • De tafel dekken
  • Wandelen
  • Fietsen

Kinderen tot 12 jaar

  • Dansen
  • Buiten spelen
  • De trap oplopen
  • Spelen in de speeltuin

Kinderen tot 12 jaar

  • Tikkertje spelen
  • Klauteren en klimmen
  • Touwtjespringen
  • Racen met de fiets

Tieners vanaf 12 jaar

  • Pokémon Go
  • Geocaching
  • Wii Fit

Tieners vanaf 12 jaar

  • Jeugdbeweging
  • Skaten
  • Steppen
  • Zwemmen als ontspanning

Tieners vanaf 12 jaar

  • Krachttraining
  • Pompen
  • Atletiek
  • Sporten in clubverband

Sporten als ontspanning is eerder matig intensief bewegen, terwijl sporten in clubverband dan weer hoog intensief bewegen is. Meer weten over het verschil tussen licht, matig en hoog intensief bewegen? Lees de richtlijnen van Gezond Leven!

Wist je trouwens dat je bij OZ van een sportvoordeel voor het hele gezin geniet? Je krijgt tot € 25 per jaar terugbetaald voor elke inschrijving in de sportclub!


Extra’s die de gezondheid van je kind of tiener optimaal ondersteunen

Bewegen betekent natuurlijk ook minder stilzitten. Al doe je dat best niet te bruusk. Bouw elke goede gewoonte stap voor stap op. Beter traag maar zeker, dan haast en naar de spoed.

Deze extra’s maken het plaatje compleet, en zijn een optimale ondersteuning voor de gezondheid van je kind.


Stap voor stap Minder lang stilzitten
Klein beginnen en geleidelijk opbouwen geeft meer kans op succes. Verhoog stilletjes aan de frequentie (bv. van 2 naar 3 dagen), de duur (bv. 5 tot 15 minuten extra) en (dan pas) de intensiteit van beweging, verspreid over de week. Die geleidelijke opbouw is nóg belangrijker na langere, niet-actieve periodes. Urenlang stilzitten vermijd je best. Onderbreek elke zittende activiteit om het uur en kies voor activiteiten met licht intensieve beweging, zoals puzzelen, tekenen, knutselen en muziek spelen. Schermtijd in de vrije tijd beperk je voor je kind of tiener best tot maximaal 2 uur per dag, maar minder is beter.

Meer beweegadvies voor jezelf en je kinderen? Ontdek ook de aanbevelingen voor peuters en kleuters en volwassenen of ontdek onze sporttips!