beweegtip bewegingsdriehoek

De bewegingsdriehoek

De bewegingsdriehoek

Het Vlaams Instituut Gezond Leven helpt ons al jaren om gezonder te worden en te blijven. Van voedingsadvies tot een leidraad om je geluksgevoel te vergroten, Gezond Leven presenteert haar informatie altijd op dezelfde herkenbare en toegankelijke manier: in een driehoek. En dat doet ze nu opnieuw, met de bewegingsdriehoek.

Eind vorig jaar communiceerde de Wereldgezondheidsorganisatie nieuwe aanbevelingen om te bewegen. En die brachten goed nieuws voor iedereen: elke stap die je zet, hoe klein ook, heeft al een positieve impact op je gezondheid. Het Vlaams Instituut Gezond Leven ging met de richtlijnen van de WHO aan de slag en sneed ze op maat van de Vlaming.

Bewegen is goed voor iedereen!

Van je fit en gezond voelen tot minder kans op een depressie. De voordelen van voldoende bewegen zijn niet min, ongeacht je leeftijd, geslacht of andere individuele kenmerken. Zelfs als je een chronische aandoening hebt, kan je eventuele pijn- en andere klachten verlichten door genoeg te bewegen.

“Er is sterk bewijs dat bewegen en minder stilzitten het risico op een depressie verkleint, en de symptomen van een bestaande depressie verlicht. Bovendien hebben fysiek actieve mensen een sterker immuunsysteem.” Dokter Ragnar Van Acker, senior stafmedewerker Vlaams Instituut Gezond Leven

Bewegen, dat is ook minder stilzitten

Wil je gezond leven? Beperk stilzitten en beweeg. Een gezonde mix wisselt zitten, staan en bewegen met elkaar af. Hoe je dat het best aanpakt, geeft de bewegingsdriehoek helder weer.

 bewegingsdriehoek Aanbevelingen Gezond Leven:

Elke dag:
  • Onderbreek stilzitten elke dertig minuten.
  • Probeer zoveel mogelijk licht intensief te bewegen.

Elke week:

  • Beweeg 150 tot 300 minuten matig intensief of 75 tot 150 minuten hoog intensief.
  • Of combineer beide aanbevelingen.

Hoe weet je of je licht, matig of hoog intensief beweegt?

Licht intensief Matig intensief Hoog intensief
Je ademt niet sneller.
Je hartslag blijft normaal.
Je kan nog normaal praten.
Je gaat sneller ademen.
Je hart gaat sneller.
Je bent niet buiten adem.
Je kan nog gewoon praten.
Je ademt veel sneller.
Je hartslag gaat sterk omhoog.
Je begint te zweten.
Je kan nog moeilijk praten.

Geldt hetzelfde beweegadvies voor kinderen en ouderen?

De bewegingsdriehoek is voor iedereen, al kunnen de individuele aanbevelingen wel verschillen per leeftijd. Ontdek het beweegadvies, aangevuld met de voordelen en beweegtips en -tricks per leeftijdsgroep: