koen lowet angst en stress

Hoe ga je om met stress en angst? Klinisch psycholoog geeft tips.

Het coronavirus is een onzichtbare vijand die ons ongelooflijk veel stress en angst bezorgt. Angst om ziek te worden. Maar ook om onze job of onze relatie te verliezen. Koen Lowet, hoofd van de Vlaamse Vereniging voor Klinisch Psychologen, maakt zich dan ook zorgen over de

klinisch-psycholoog-koen-lowet

 weerslag van die stress op onze mentale gezondheid.

Angst hebben is iets waarvoor je je niet hoeft te schamen. Meer zelfs, het is een perfect normale reactie. Het dient om ons te beschermen. In 

Een nieuwe, onzichtbare vijandde oertijdzorgde het er bijvoorbeeld voor dat de mens op de loop ging voor gevaarlijke dieren. “Angst heeft drie componenten”, legt Koen Lowet uit. “Eerst is er het idee: er is iets waar gevaar in schuilt. Die angst zorgt ervoor dat ons lichaam zich klaarmaakt om te reageren op dat gevaar. Dus maakt het adrenaline aan. Dat is de stress die je voelt. En dan komt het gedrag: je loopt weg of je gaat dingen vermijden.”

Tegenwoordig moeten we niet meer vluchten voor beren of slangen, maar jaagt corona ons de stuipen op het lijf. “Ook al zien we het virus niet, er is wel de angst om besmet te raken door iemand te ontmoeten”, zegt Koen Lowet. “Daardoor worden sommige mensen heel zenuwachtig wanneer ze in de buurt komen van anderen. Mogelijk vertonen ze dan vermijdingsgedrag en blijven ze liever thuis. Een beetje angst is dus eigenlijk gezond. Maar als je angst ervaart voor iets wat eigenlijk helemaal niet gevaarlijk is, dan kan het problematisch worden”, waarschuwt Koen Lowet.“Dat vermijdingsgedrag kan je dagelijks leven ernstig verstoren. Vaak is het de omgeving die dat opmerkt."

"Tijdens de pandemie maakte niet alleen het virus op zich mensen bang. De maatregelen tegen het virus zorgden ook voor stress en in sommige gevallen langdurige stress. “Je zal maar je werk verliezen door corona”, zegt Koen Lowet. “Of je relatie loopt op de klippen. Mensen krijgen het psychisch moeilijk, ook door het gebrek aan sociale contacten. Ik maak me dan ook zorgen over de vele mensen die thuis aan het lijden zijn en waarvan we het gewoon niet weten. Want wij, Vlamingen, praten daar niet graag over. We zijn sowieso niet erg goed in het zoeken naar hulp voor onze problemen. Er rust nog te veel een stigma op het uiten van onze psychische kwetsbaarheid.”

Omgaan met stress en angst

En toch zijn er volgens Koen Lowet manieren om te leren omgaan met die stress en angst. “Het is vooral belangrijk om in moeilijke omstandigheden een zekere routine te vinden. Het is ook belangrijk om goed voor jezelf te zorgen: waak dus over je slaap- en eetpatroon. Dat is het eerste wat mensen loslaten als ze onder druk staan. Daardoor dreigen ze in een negatieve spiraal terecht te komen. Let ook op dat je niet heel de tijd naar coronanieuws zit te kijken. Hou contact met de mensen rondom je, op welke manier ook, en blijf buiten komen om een beetje te bewegen.”

 

Ontdek de OZ infosessies

Een nieuwe uitdaging aangaan? In je mentale welzijn investeren? Gezonder leven? OZ helpt je op weg!

Ontdek onze info- en doesessies over beweging, voeding en ontspanning.

ontdek-alle-infosessies