Ademen

Goed ademen geeft je kracht en maakt je minder gespannen. Maar hoe doe je dat eigenlijk en waar moet je op letten?

  • Bij de borstademhaling trekken de spieren tussen je ribben samen. Je borstkas gaat omhoog en zet uit waardoor er lucht in je longen gezogen wordt. Je ziet je borst naar voren en naar boven komen tijdens het inademen.
  • Bij de buikademhaling wordt je middenrif platter en zakt het. Hierdoor wordt de ruimte in je borstholte groter en kan er lucht in je longen gezogen worden. Je buik zet een beetje uit omdat je organen naar voren worden gedrukt.
  • Borstademhaling kost je meer energie dan buikademhaling. Dit komt doordat je je spieren zowel vóór het inademen als vóór het uitademen aanspant. Bij buikademhaling doe je dat alleen bij het uitademen.

  • Ga je sporten? Dan gebruik je zowel borst- al buikademhaling. Op die manier benut je je longvolume maximaal.
  • Een groot voordeel van bewegen is dat je dieper en vollediger gaat ademen. Je haalt zo meer verse zuurstof binnen die via het bloed tot in de verste cel geraakt. Bij het uitademen maak je je af van het afvalgas CO2. 

  • Voel je je gestresseerd? Dan reageert je lichaam daarop. Je bovenlichaam buigt naar boven, je schouders gaan omhoog en je spieren verstijven. De spanning laat enkel lucht toe in de bovenste delen van je longen. Je gaat vanzelf korter en oppervlakkiger ademhalen.
  • Probeer bewust over te stappen op buikademhaling. Je zal dan rustiger en dieper ademhalen. Recht je rug, trek je borstkas open en adem krachtig in en uit. Je zal meteen merken dat het kalmerend effect heeft en dat je stress vermindert.

  • De meeste mensen ademen zo’n 12 tot 15 keer per minuut.
  • Per keer dat je in- en uitademt, verplaats je zo’n vier liter lucht.
  • Wist je dat een heftige nies met een onbedaarlijke snelheid van zo’n 150 km/u maar liefst 100.000 besmette druppeltjes de wereld in stuurt?