Krachttraining voor lopers

Hoewel de meeste mensen (langeafstands-) lopers niet meteen associëren met groot spierballenvertoon, doen lopers er toch goed aan om hun spieren meer te ontwikkelen. 
Je loopprestaties worden namelijk niet alleen bepaald door je conditie en uithoudingsvermogen, maar ook door je spierkracht.
Krachtoefeningen kunnen je helpen om blessures te vermijden, een betere techniek te ontwikkelen en je lichaam meer in evenwicht te brengen.

Wie loopt, vraagt veel van zijn lichaam. Elke keer als je je voet neer zet, krijgen je voet en je been twee tot drie keer je lichaamsgewicht te dragen. Goed ontwikkelde voet- en beenspieren zijn dus onontbeerlijk voor goede loopprestaties.

Krachttraining zorgt ervoor dat je looptechniek verbetert. Dat is vooral belangrijk voor wie lange afstanden loopt. Bij het begin van je training of wedstrijd heb je dan meestal nog genoeg energie om te letten op je houding en techniek, maar als je moe wordt, is het moeilijker om dat vol te houden. Een goede houding en techniek kunnen dan zeker het verschil maken! 

Sterk ontwikkelde spieren kunnen onevenwichtigheden corrigeren die in je lichaam voorkomen. Zo kan er bijvoorbeeld een verschil zijn in lengte of kracht tussen je linker- en je rechterbeen. Krachttraining kan het effect van die onevenwichtigheden beperken en zo de kans op blessures verkleinen.


In de eerste plaats gaat je aandacht natuurlijk uit naar je beenspieren. Sterke voeten en onderbenen vergroten je afzetkracht en verkleinen de kans op blessures. Train zeker ook je borst, schouders, rug en bekkenspieren om je houding te verbeteren.

Zoals bij elke andere training geldt ook bij krachttrainingen dat je best voorzichtig kan opbouwen. Begin met korte reeksen van oefeningen en maak de reeksen langzaam langer. Worden de oefeningen te gemakkelijk? Voeg dan gewichten toe om de inspanning terug zwaarder te maken.

Een licht brandend gevoel in de spieren die je traint, laat je weten dat je aan de goede intensiteit traint. Voel je niks? Dan zijn de oefeningen te gemakkelijk voor jou? Hou je spierpijn over aan de krachttraining? Dan is je training te zwaar.


Je behaalt de beste resultaten als je geregeld traint. Zorg er wel voor dat je je lichaam niet te zwaar belast. Een goede richtlijn is om twee of drie keer per week krachtoefeningen te doen. Kies voor krachttraining op rustdagen of dagen dat je een lichtere looptraining doet.