Sporten tijdens warm weer

’s Zomers lokt het lekkere weer ons naar buiten, de dagen zijn bovendien heerlijk lang. Twee niet te missen hints om wat meer te bewegen in deze mooie tijd. Daar krijg je een heel pak energie van terug, je conditie gaat erop vooruit en de overtollige kilootjes smelten weg als sneeuw voor de zon.

Te warm om te sporten? We geven je graag enkele gouden tips om het verstandig aan te pakken!

Bescherm je tijdens het sporten tegen de zon met een zonnebril en petje, en smeer je in met (waterproof) zonnecrème, ook als het bewolkt is. Je kiest het best voor een schaduwrijk parcours of terrein.


Is het echt warm, dan doe je het best geen grote inspanningen op het heetst van de dag. Kies voor de koele ochtenduren of de avond. Het is heerlijk om voor dag en dauw op pad te gaan. Je zal zien, nadien loop je de hele dag op wolken. ’s Avonds sporten is ook heel fijn: na de inspanning ben je lekker relaxed, zeker na een welverdiende douche.


Krijg je last van versnelde ademhaling, krampen, misselijkheid, hoofdpijn of overmatig zweten? Stop dan, want dit zijn alarmsignalen voor o.a. flauwvallen, uitdroging of zonneslag. Zoek de schaduw op en zeg tegen iemand in je buurt dat je je niet lekker voelt. Liggen met de benen omhoog en kleine slokjes drinken, helpt.

Trek makkelijke sportkledij aan: niet te strak, in een ademende stof waardoor je zweet kan verdampen en je lichaam toch droog blijft. In lichte kleuren heb je het minder snel warm: ze reflecteren de zonnestralen.



Wie beweegt, verliest heel wat vocht, zeker als het warm is. Het komt eropaan het vocht in je lichaam op peil te houden, want als je te veel vocht verliest, functioneer je minder goed. Bovendien zal, bij een tekort aan vocht, de zuurstof in je bloed minder vlot naar de spieren geraken, met spierkrampen tot gevolg. Het hart heeft meer moeite om het dikkere bloed rond te pompen, met als resultaat: een verhoogde hartslag en mogelijk hoofdpijn. Drinken (x3) is hier de boodschap: een kwartier vooraf, enkele keren tijdens de inspanning en ook erna, met kleine slokjes. Als je dorst of hoofdpijn krijgt, is je lichaam al voor 2% uitgedroogd en dat geeft een prestatievermindering van maar liefst 10%.

Daarom is het heel belangrijk te drinken vooraleer je dorst krijgt. Bij hoge temperaturen mag een volwassene tot 2,5 l water per dag drinken. Je kan een grote fles water bij de hand houden en die regelmatig in kleine beetjes leegdrinken. Bij inspanningen vanaf een uur of langer heeft je lichaam baat bij een isotone sportdrank. Deze vult naast het vocht ook de verbruikte koolhydraten en mineralen weer aan en wordt makkelijk door ons lichaam opgenomen.