Voedingstips voor slimme sporters

  • Met groenten en fruit geraak  je beter vooruit! Probeer dagelijks vijf porties groenten en fruit te eten. Ze bevatten veel vezels, vitaminen en mineralen en toch weinig calorieën. 
  • Leg de helft van je bord altijd vol groenten en maak er een mooi kleurenpallet van. Zo ben je zeker dat je veel goeds binnenkrijgt. En zeg nu zelf, zo’n kleurrijk bord is toch eens zo smakelijk!
  • Fruit bevat natuurlijke suikers. Ze worden trager in het bloed opgenomen dan toegevoegde suikers waardoor je suikerspiegel beter in balans blijft en je dus minder last zal hebben van een suikerdip.

  • Volle granen zijn goed voor je gezondheid. Ze zitten boordevol koolhydraten, vezels, vitaminen en mineralen.
  • Wanneer je veel vezels eet, krijg je sneller een verzadigd gevoel. Ze zorgen ook voor een vlotte stoelgang.
  • Wil je volle granen op je menu zetten? Kies dan bijvoorbeeld voor volkoren brood en volkoren pasta. 
  • Let op met ontbijtgranen. Ze bevatten vaak veel vezels, maar daar krijg je dan wel veel toegevoegde suikers, vet en zout bovenop.


  • Ons lichaam heeft vetten nodig. Schrap ze dus zeker niet volledig! 
  • Varieer met goede vetten. Die zijn meestal onverzadigd en vloeibaar bij kamertemperatuur. Je vindt ze bijvoorbeeld in olijf-, koolzaad-, sesam- en lijnzaadolie. Ook vis en noten zijn bronnen van goede vetten.
  • Goede vetten helpen om je cholesterol laag te houden.
  • Verzadigde vetten doen je cholesterol net stijgen en verhogen dus de kans op hart- en vaatziekten.
  • Producten zoals room, kaas, boter en bereide maaltijden of chocolade bevatten veel verzadigde vetten. Je eet er dus best niet te veel van. Een goede richtlijn is dat de verzadigde vetten maximaal 1/3 van het totale vetpercentage mag bedragen.


  • Te veel zout eten kan zorgen voor een hoge bloeddruk. Probeer het dus te beperken.
  • Zout zit in veel producten waar je het misschien niet zou verwachten, zoals brood, beleg, sauzen en kant-en-klare maaltijden.
  • Wil je zout vermijden en toch veel smaak geven aan je eten? Kies dan voor veel verse kruiden.

Voedingsadvies

Zoek je extra uitleg over voeding? Schrijf je hier in voor gepersonaliseerd voedingsadvies.